Eelco den Boer
21 november 2014
Lotus liet in de eerste vrije training Formule 3-kampioen Esteban Ocon meters maken. Het Franse talent deed het uitstekend en eindigde slechts drie tienden achter Pastor Maldonado.
“Het was geweldig om hier vandaag te rijden”, blikt Ocon terug. “Ik heb het rustig opgebouwd en alles voelde prima aan. De auto is natuurlijk heel anders dan de auto’s waar ik hiervoor in heb gereden.”
Ocon testte al even voor Lotus in de auto van 2012 en kreeg als prijs voor zijn F3-titel ook een test in een Ferrari uit 2010. De hedendaagse Lotus E22 is volgens Ocon een stuk lastiger te besturen.
“Zeker wat betreft alle functies op het stuur en ook de vereiste rijstijl is heel anders”, zegt hij. “Ik ben blij met wat ik heb laten zien. Ik ben niet tot de limiet gegaan, dus er zit nog meer in het vat voor de test volgende week.”
Maldonado klom ‘s middags al op van de vijftiende plaats na de ochtendsessie tot de twaalfde tijd. “Het was een goede en productieve dag”, zegt hij. “De auto voelt goed aan en dat biedt perspectieven voor de kwalificatie en de race.”
Romain Grosjean, die alleen ‘s middags in actie kwam, vult aan: “Ik ben ervan overtuigd dat we nog wat meer snelheid kunnen vinden voor de kwalificatie. Als je de eerste training mist, heb je daar altijd even last van, ook al zijn de omstandigheden anders dan op de momenten dat het er echt om gaat.”
Vanwege het overschrijden van het maximaal aantal toegestande motoren krijgt Grosjean een gridstraf van twintig plaatsen. Aangezien het onwaarschijnlijk is dat hij die volledig kan inlossen – er doen immers maar twintig auto’s mee en Lotus is verre van favoriet voor poleposition – staat hem ook een tijdstraf te wachten in de race. De lengte daarvan is afhankelijk van zijn kwalificatieresultaat.
Gerelateerd nieuws
Startnummer 11: Een toptalent met een naam als een operazanger: Elio de Angelis
15 augustus 2023 19:00 - Startnummers