Sutton Images
Vincent Sondermeijer
23 september 2014
Ferrari-teambaas Marco Mattiacci is een voorstander van versoepeling van de regels die bepalen dat de motoren tijdens het seizoen niet mogen worden doorontwikkeld. Die stellingname tegen de zogeheten engine freeze hanteert hij echter niet puur uit zelfbelang.
“We zijn niet stiekem en tactisch bezig, door te zeggen dat we de regels willen aanpassen, puur zodat we in de gelegenheid komen om Mercedes in te halen. Daar is helemaal niks van waar”, verdedigt Mattiacci zich tegen boze tongen die beweren dat het hem puur te doen is om het wegwerken van de achterstand waar de zwakkere Ferrari-motor dit jaar tegenaan kijkt.
“Het gaat me erom dat dit de Formule 1 is, en daar kan je niet even een jaar wachten met het aanpassen van je krachtbron. Je vindt ook heus niet ineens een magische oplossing die alles weer goed maakt, daar geloven we bij Ferrari niet in. Het is gewoon een manier om te kunnen blijven innoveren en te blijven werken aan de auto. Het zou goed zijn voor de sport als geheel. ”
Het technisch reglement zegt dat de vanaf dit jaar ingevoerde V6-turbomotoren na een vastgestelde datum vóór het seizoen niet meer veranderd mogen worden. Uitsluitend om redenen die met betrouwbaarheid en veiligheid van doen hebben, is het nog toegestaan kleine wijzigingen aan te brengen. Pas in de winter mogen de motorfabrikanten weer aan de slag, maar ook dan mogen ze maar ongeveer de helft van hun krachtbron veranderen.
Die beperking zorgt ervoor dat Renault en Ferrari, die het qua motorvermogen duidelijk moeten afleggen tegen Mercedes, amper kans krijgen wat aan die achterstand te doen. Renault-baas Cyril Abiteboul liet eerder dan ook al weten een voorstander van versoepeling van de engine freeze te zijn. De Mercedes-teams staan daarentegen begrijpelijkerwijs wat minder welwillend tegenover de hele zaak.