Mercedes-simulatorcoureur Anthony Davidson verwacht dat Mercedes op het Franse Paul Ricard, over twee weken, weer net zo competitief zal zijn als op Silverstone. Bovendien ziet de Brit een groot voordeel voor Mercedes op de langere termijn.
Hoewel het nog steeds geen perfect weekend was voor Mercedes, stond het er op Silverstone een stuk beter bij dan voorgaande weekenden. Qua snelheid oogde het team sterk genoeg om zich in de strijd met Ferrari en Red Bull te mengen, wat in de race ook lukte met Lewis Hamilton die de derde plek behaalde en een tijdje aan de leiding ging.
Nog steeds snakt Mercedes naar een zege dit jaar, maar de progressie is duidelijk zichtbaar. Ook voor simulatorcoureur Anthony Davidson, die de verbetering voelt. “Zoals je weet heb ik wat simulatorwerk gedaan voor Mercedes en ik was hier voor het weekend op Silverstone en ik moet zeggen: de auto heeft nog nooit zo goed gevoeld”, zegt Anthony Davidson tegen Sky Sports.
Lees ook: Hamilton derde achter Sainz en Pérez: ‘Dit is echt een bonus voor ons’
“En het leek het meest op de auto van vorig jaar. Ik had dus al een sterk gevoel dat de auto hier beter zou zijn dan afgelopen races”, vervolgt Davidson. “Ik had het gevoel dat dit beter bij de auto zou passen: een vlak, snel circuit als Silverstone.”
Met die kennis kijkt Davidson uit naar de Grand Prix van Frankrijk. “De volgende [die bij Mercedes past] is Paul Ricard.” Dan moet het team nog wel even geduld hebben, aangezien dit weekend eerst nog de Grand Prix van Oostenrijk op de Red Bull Ring plaatsvindt. Davidson is er minder van overtuigd dat Mercedes daar voor een goed resultaat kan gaan. “Oostenrijk weet ik niet zo zeker, in het verleden hebben ze daar wel wat meer geleden dan teams als Red Bull. Maar de eerstvolgende race die vergelijkbaar zal zijn met Silverstone, is Paul Ricard, ook een vlak en snel circuit.”
Mercedes krijgt voordeel
Omdat Mercedes op de derde plaats bij de constructeurs staat, krijgt het team meer recht op windtunneltijd dan de nummers één en twee – Red Bull en Ferrari – zoals vastgesteld in het reglement. Een groot voordeel voor het worstelende team dat op korte termijn weer hoopt mee te doen om de zeges.
“Mercedes zal tien procent meer tijd in de windtunnel krijgen dan Red Bull en vijf procent meer dan Ferrari vanwege de stand in het kampioenschap”, legt Davidson uit. “Dat is totaal het tegenovergestelde van wat we tot dit moment hebben gezien. Toen had Red Bull vijf procent meer windtunneltijd en Ferrari tien procent. Dat is ook waarom Ferrari zo sterk begon.”
“Het wordt interessant om te zien hoe het vanaf dit moment tot volgend jaar op hetzelfde moment zal ontwikkelen”, vervolgt Davidson. “Mercedes heeft dan die tien procent voordeel ten opzichte van Red Bull. Hopelijk zullen we zien dat die gaten steeds kleiner worden”, besluit de Brit.