Hij is de kalme stem die Max Verstappen te midden van de chaos vertelt wat er om hem heen gebeurt. Gianpiero Lambiase, de race-engineer van Max Verstappen, sprong vorig jaar in Abu Dhabi na het veroveren van de wereldtitel echter uit zijn vel van blijdschap.
De Brit met Italiaanse roots wordt door Verstappen geroemd om zijn kalme en directe communicatie. Neem bijvoorbeeld afgelopen zondag in Silverstone, Verstappen voelt dat er iets mis is met de auto nadat hij een stuk carbon heeft geraakt. “Het is iets aerodynamisch, we kunnen er tot de volgende stop niets aan doen”, is het antwoord van Lambiase en daarmee is de kous af. Dit is de situatie en we dealen er mee.
Lees ook: Verstappen over schade: ‘Als Lambiase het zegt, is het veilig: hij zou me niet in gevaar brengen’
De twee hebben een sterke band, Verstappen gaat zelfs zo ver dat hij stopt zodra ‘GP’ stopt. In gesprek met The Red Bulletin, een special van Red Bull die in het teken staat van Max Verstappen, vertelt Lambiase. “Het maakt niet uit of we competitief zijn of niet, we doen gewoon ons ding. Onze benadering zal nooit anders zijn. De enige keer dat ik Max echt zenuwachtig heb gezien, was voor de race in Abu Dhabi vorig jaar.”
De schreeuw zodra Verstappen de finishlijn passeerd en wereldkampioen wordt, is inmiddels berucht. “Oh MY LORD, MAX!” Er werd nog even verondersteld dat het Alex Albon was, maar het was toch echt Lambiase. “Ik heb gewoon geschreeuwd. Ik ben altijd redelijk beheerst, maar op dat moment kwam alles eruit. Het was zó emotioneel, zo emotioneel. Mijn vrouw en dochter waren daar, zij hebben met mijn vele afwezigheid moeten omgaan. En het was Max zijn eerste, mijn eerste en dat het op deze manier werd gewonnen… Echt bizar emotioneel. Dat is het nog steeds en ik zal dat gevoel nooit vergeten. Nooit.”
Lees ook: Verstappen ziet zichzelf nog jaren met engineer Lambiase werken: ‘Het loopt toch goed?’
Bij de relatie tussen Lambiase en Verstappen komt ook een stukje psychologie bij kijken. “Een goede race-engineer moet een klik hebben met de coureur in de auto. We volgen ook cursusssen met sportpsychologen om het vanuit wetenschappelijk kant te benaderen. Je hoeft Max echt niet op scherp te zetten, de racer in hem komt tot leven zodra hij zijn vizier naar beneden doet. Maar soms moet je hem ook de relatie tussen risico en beloning uitleggen, het grotere plaatje.”
En als het eens misgaat, kunnen Lambiase en Verstappen niet heel lang boos zijn. “Meestal als hij uit de auto is, of de volgende ochtend op zijn laatst. We koesteren geen wrok. We zijn kritisch op elkaar, ook in het openbaar en mensen wijzen daar weleens op. Maar we geven elkaar ook een schouderklopje.” En zoveel als de twee op en rond het circuit met elkaar optrekken, buiten de Formule 1 om zien ze elkaar nauwelijks, vertelt Lambiase. “Het seizoen is lang en slopend, dus als we vrije tijd hebben, proberen we onze familie en vrienden niet te negeren. Tijdens raceweekenden eten we weleens met elkaar, we zijn in ieder geval altijd bereikbaar. Altijd.”