Het nieuws van de shock transfer van Fernando Alonso van Alpine naar Aston Martin kwam als een donderslag bij heldere hemel. FORMULE 1 Magazine’s Sjaak Willems ondervraagt verslaggevers Mike Mulder en Daan de Geus over de spraakmakende move van de tweevoudig wereldkampioen. ‘Alonso kiest voor de dollars’.
Alonso maakte in 2021 – na twee seizoenen afwezigheid – zijn Formule 1-rentree. De Spaanse veteraan stapte in bij Alpine, de nieuwe incarnatie van het Renault-team waar hij in zijn eerste ‘Formule 1-leven’ zijn grootste successen mee behaalde, en in 2005 en 2006 wereldkampioen mee werd. Na anderhalf jaar heeft Alonso nu genoeg van het huwelijk met Alpine, en ruilt dat team na dit jaar in voor Aston Martin. De 41-jarige coureur heeft er voor meerdere seizoenen getekend.
Sjaak Willems: Deze zagen we toch even niet aankomen, of wel?
Mike Mulder: “Nee, er was een shortlist met namen waar Alonso toch wel ergens onderaan stond. Je verwacht dit toch niet, als iemand terugkeert in de Formule 1, bij het team waarmee hij twee keer kampioen is geworden. De band tussen Alonso en Renault is ook altijd zo sterk geweest. ‘Ik heb vertrouwen in het project’, heette het.”
Daan de Geus: “Ik vraag me echt af of ze dit bij Alpine geweten hebben. Het gekke is: Alonso zei donderdag nog dat hij en Alpine er ‘binnen tien minuten’ uit zouden kunnen zijn. Het enige twistpunt leek de duur van het contract: één jaar, één plus één of twee seizoenen. Alonso wilde voor meerdere jaren zekerheid. Alpine leek iets meer naar één van de eerdere opties te neigen. Misschien is het daarop geklapt.”
Sjaak Willems: De indruk bestond dat Sebastian Vettel vrij laat besloot, of in elk geval laat heeft aangegeven, met pensioen te gaan. Zou Aston Martin dan zo snel gehandeld hebben om Alonso binnen te halen?
Daan de Geus: “Aston Martin wist natuurlijk dat het contract van Vettel afliep. Lawrence Stroll, de eigenaar, wilde voor hij Vettel contracteerde Alonso eigenlijk al hebben. Er is dus eerder gesproken. Het blijft echter een verrassende move. Ook sportief. Aston Martin staat negende met twintig punten, Alpine is vierde. Stroll zal hem ongetwijfeld hebben voorgehouden dat ze volgend jaar wél een geslaagde Red Bull-kopie hebben bij Aston Martin. Ik verwacht dat het hier toch vooral om de kleur groen gaat, en dan niet die van Aston Martin, maar van dollars.”
Mike Mulder: “Het kan natuurlijk wel dat Alonso toch teleurgesteld is in het ‘project Alpine’. Dat hij dacht: dit gaat nooit meer wat worden, dan kan ik net zo goed voor het geld gaan bij Aston Martin. Ik zou toch graag in het hoofd van Alpine-teambaas Otmar Szafnauer kijken, die juist bij Aston Martin vandaan komt, en nu zijn beste coureur ziet weggaan. “
Daan de Geus: “Vergeet ook niet dat er bij Alpine wel wat bestuurders weggegaan zijn die Alonso hebben binnengehaald.”
Sjaak Willems: Is Oscar Piastri, een Alpine-talent, de droomkandidaat om Alonso op te volgen? Is dit het moment voor Alpine om voor zo’n jonge jongen te gaan?
Mike Mulder: “Het is de enige kandidaat. Esteban Ocon, die er ook nog zit, is natuurlijk ook een hele goede coureur en kan de auto ook beter maken. Misschien wringt het daar wel: dat Ocon een andere kant op wil dan Alonso. En als ik zondag die strijd zag tussen Ocon en Alonso – en ook wel eerder in het jaar – dan konden ze elkaar op de baan toch ook wel in de weg zitten. Nu kan Alpine zeggen: ‘Alle ballen op Ocon’.”
Daan de Geus: “Je hebt een punt, maar je verliest met Alonso natuurlijk wel een échte kopman, dat is geen leemte die Ocon kan opvullen. En zeker Piastri op deze leeftijd niet, al is dat wel echt een hele goede, die denk ik een Lando Norris-achtige ontwikkeling kan doormaken. “
Sjaak Willems: Alonso krijgt bij Aston Martin Lance Stroll als teamgenoot. Die komt er toch het minste vanaf.
Daan de Geus: “Misschien geeft hij er ook wel de brui aan.”
Sjaak Willems: Dat is misschien wel het volgende vraagteken…
In de nieuwste Paddockpraat, de podcast van FORMULE 1 Magazine, komt het Alonso-nieuws uitgebreid aan bod. Daarnaast bespreken we de Grand Prix van Hongarije en spectaculaire overwinning van Max Verstappen, het geblunder van Ferrari en de gevolgen voor de titelstrijd.
(Klik hier voor Spotify, iTunes of Google podcast)