Ex-motorchef Marmorini haalt uit naar Ferrari
Daan de Geus
18 augustus 2014
Luca Marmorini, de voormalige motorchef van Ferrari, heeft fel uitgehaald naar enkele oud-collega’s uit de toplaag van de Italiaanse renstal, die hun verantwoordelijkheid volgens hem niet nemen en er een potje van maken.
Sprekend met de toonaangevende Italiaanse autosportjournalist Leo Turrini, die Marmorini uitvoerig aan het woord laat op zijn blog, laat de eind juli ontslagen Marmorini duidelijk blijken dat hij denkt dat hij – als hoofd van de motorafdeling – geslachtofferd is en dat het zeker niet alleen zijn afdeling was die steken heeft laten vallen.
Marmorini – die zegt dat hij zich eigenlijk niet openlijk had willen uitspreken over de situatie, maar dit doet omdat ‘er mensen in Maranello zijn die anderen de schuld in de schoenen schuiven’ en hij zich daar tegen wil verweren – benadrukt in de eerste plek dat ‘het belachelijk is om te suggereren dat de motor het grootste probleem van Ferrari’s F14-bolide is’. “Want het is heus niet zo dat een merk als Ferrari ineens vergeten is hoe ze een motor, turbo’s of hybride-systemen moeten maken”, haalt hij aan.
Het probleem, stelt Marmorini, is dat de motorafdeling was gevraagd ‘een compacte motor te maken die kleiner zou zijn dan die van Renault en Mercedes’. “Hoofdontwerper Nikolas Tombazis – de projectleider – vroeg ons daar specifiek om, want zijn plan was om een chassis te produceren dat daar door de aerodynamica voor zou compenseren, waardoor we alsnog een voordeel zouden hebben.”
“Toen we de auto vervolgens de baan op stuurden, werd vervolgens direct duidelijk dat de motor zoals verwacht minder paardenkrachten had dan die van onze rivalen, maar ook dat de aerodynamica het bij lange na niet goedmaakte!”
Ferrari in gevaar
Marmorini werd daarna echter toch de zwartepiet toegespeeld door de nieuwe teambaas Marco Mattiacci, en dat zit hem wel dwars. “Want ik heb Mattiacci in totaal twee keer gesproken: de eerste keer was om kennis te maken, de tweede keer toen hij me ontsloeg.” Marmorini beklemtoont verder dat hij ‘niemand wil beschuldigen’, maar wel graag ‘duidelijk wil maken dat Ferrari de renstal in handen heeft gelegd van onervaren mensen en adviseurs waarin ze blind vertrouwen hebben, ondanks dat ze nog niets hebben laten zien’. Over wie die adviseurs zijn, is hij duidelijk: “Pat Fry en James Allison.” Volgens Marmorini loopt Ferrari nu het gevaar ‘de succesvolle fundering uit het verleden’ te vernielen. “Ik ben weg, dus voor mij is het een gesloten boek, maar ik vind het erg vervelend voor alle goede engineers die er nog rondlopen en hierdoor nu gedemoraliseerd worden”, aldus de Italiaan, die verder weerspreekt al een akkoord met Renault te hebben: “Ik heb nog geen toekomstplannen.”
Marmorini werd daarna echter toch de zwartepiet toegespeeld door de nieuwe teambaas Marco Mattiacci, en dat zit hem wel dwars. “Want ik heb Mattiacci in totaal twee keer gesproken: de eerste keer was om kennis te maken, de tweede keer toen hij me ontsloeg.” Marmorini beklemtoont verder dat hij ‘niemand wil beschuldigen’, maar wel graag ‘duidelijk wil maken dat Ferrari de renstal in handen heeft gelegd van onervaren mensen en adviseurs waarin ze blind vertrouwen hebben, ondanks dat ze nog niets hebben laten zien’. Over wie die adviseurs zijn, is hij duidelijk: “Pat Fry en James Allison.” Volgens Marmorini loopt Ferrari nu het gevaar ‘de succesvolle fundering uit het verleden’ te vernielen. “Ik ben weg, dus voor mij is het een gesloten boek, maar ik vind het erg vervelend voor alle goede engineers die er nog rondlopen en hierdoor nu gedemoraliseerd worden”, aldus de Italiaan, die verder weerspreekt al een akkoord met Renault te hebben: “Ik heb nog geen toekomstplannen.”