Daan de Geus
22 juli 2014
Volgens teameigenaar Gérard Lopez is het tegenvallende presteren van de Lotus niet te wijten aan het budget of het aantal personeelsleden van het team, maar aan een combinatie van factoren, waaronder de lastige E22-bolide.
Ondanks het missen van de eerste wintertest vanwege productieproblemen was het vertrouwen voor aanvang van het seizoen groot bij Lotus, het team dat met haar E22 als enige renstal voor een ‘vorkneus’ heeft gekozen. Na een valse start met veel technische pech – in grote mate veroorzaakt door de Renault-motor waar het mee rijdt – is wel wat vooruitgang geboekt, maar na tien races staat de formatie nog altijd pas op acht punten en leek de renstal afgelopen weekend in Duitsland, zonder FRIC, zelfs weer een stapje terug te doen.
Ondanks dat afgelopen winter (niet voor het eerst) veel werd bericht over de vermeende financiële problemen van het team en een ingrijpende reorganisatie op de fabriek in Enstone, zijn de tegenvallende prestaties volgens eigenaar Gérard Lopez niet toe te schrijven aan het budget of de organisatie. Dat stelt de Luxemburger althans tegenover Motorsport-Total.
“De technische pech waar we mee te maken hebben gehad, staat los van het budget waarmee we werken, terwijl er ondanks dat we ons personeelsbestand hebben gereduceerd nog altijd net zoveel mensen aan de auto’s werken als voorheen”, vertelt Lopez.
Het probleem is volgens de teameigenaar simpelweg dat het E22-chassis ‘niet zoals gewenst op de updates reageert die we elk weekend brengen’. Daarnaast zijn er ook de bekende problemen met de Renault-motor, al wil Lopez niet alles daarop gooien: “Het is de combinatie van factoren die dit seizoen zo zwaar voor ons maakt.”
Gerelateerd nieuws
Startnummer 11: Een toptalent met een naam als een operazanger: Elio de Angelis
15 augustus 2023 19:00 - Startnummers
Video
Video: Toms top 10: Lotus 97T John Player Special, Tom Coronels favoriete livery aller tijden
10 april 2021 11:05 - Nieuws