Eelco den Boer
19 juli 2014
Lotus beleefde al geen lekker seizoen en het uitbannen van FRIC heeft het team zeker geen goed gedaan. Pastor Maldonado sneuvelde al in Q1, terwijl Romain Grosjean daar maar ternauwernood uitkwam.
Lotus was een van de pioniers van FRIC, dat zorgt voor een goede samenwerking tussen voor- en achterwielophanging. Maar nu er twijfels zijn over de legaliteit van het systeem, hebben alle teams het van de auto gehaald. En dat hakt er volgens Grosjean flink in.
“We zijn hier al lang mee bezig, dus het maakt een groot verschil”, stelt Grosjean, die de vijftiende tijd noteerde in de kwalificatie. “Het doel was om Q2 te halen en dat hebben we gehaald. Maar het is niet ideaal dat we buiten de toptien zitten. Toch voelt de auto niet slecht aan, we komen alleen downforce tekort.”
Ook Maldonado wijst naar het ontbreken van FRIC als reden voor zijn tegenvallende kwalificatie, waarin hij op de negentiende plaats bleef steken. “We zijn hard bezig om de veranderingen aan de ophanging te compenseren”, verklaart hij. “Het heeft duidelijk een negatieve invloed. Ik denk wel dat we het kunnen opvangen, maar daarvoor moeten we eerst alles nader onderzoeken.”
Gerelateerd nieuws
Startnummer 11: Een toptalent met een naam als een operazanger: Elio de Angelis
15 augustus 2023 19:00 - Startnummers