Lotus-coureurs Romain Grosjean en Pastor Maldonado zien met vertrouwen uit naar de Grand Prix van Oostenrijk, aangezien ze denken dat hun Lotus E22 het goed kan doen op de Red Bull Ring.

Voor de vorige twee circuits die werden aangedaan – dat van Monte Carlo in Monaco en het Circuit Gilles Villeneuve in Montreal – was de E22 niet echt geschikt, aangezien daar flink wat trage bochten zijn en de Lotus daar niet bepaald in uitblinkt, maar de Oostenrijkse Red Bull Ring is juist een snelle en glooiende baan en dus reizen de Lotus-rijders daar met een stuk beter gevoel naar af.

“Ik denk dat dit een goed circuit voor ons kan zijn”, meldt Maldonado. “De baan lijkt niet al te veel langzame bochten te hebben en qua set-up en downforce-niveau vergelijkbaar te zijn aan het Circuit de Catalunya in Barcelona, hetgeen gunstig voor ons is.”

“Hoewel ik er nog niet eerder met een Formule 1-auto heb geracet en er tien jaar geleden voor het laatst heb gereden in een opstapklasse – en volgens mij ook nog eens won, al weet ik dat niet zeker! – weet ik nog wel dat het een leuke baan is om te rijden. Er zijn veel snelle bochten, vooral in de tweede sector, en ik vind het fijn dat we er weer naartoe gaan”, aldus Maldonado.

Grosjean
Teamgenoot Grosjean is nog niet eerder op de omloop actief geweest, maar de Fransman vindt het juist ook wel cool om zijn eerste meters op de Red Bull Ring gelijk in een Formule 1-auto af te leggen.

Net als Maldonado denkt ook Grosjean dat het karakter van de baan, in ieder geval op papier, Lotus in staat moet stellen sterk te presteren. “Er zijn zo te zien weinig trage baandelen en dat is goed nieuws, want daarin doet onze auto het immers niet al te best.”

“Of de E22 echt zo goed bij de baan past, weten we pas als we er daadwerkelijk rondrijden, maar het zou in ieder geval beter moeten gaan dan in Monaco en Canada. Ik ben dan ook positief gestemd, al komt dat ook door de vooruitgang die we hebben gemaakt.”

“Aan de hand van het resultaat uit Canada zou je het niet zeggen, maar we hebben daar wél flink wat progressie weten te boeken met de E22. Hij begint steeds meer als een echte raceauto aan te voelen en dat maakt het voor ons coureurs mogelijk er meer uit te persen.”