Onenigheid om straf Pérez voor botsing met Massa
Daan de Geus
9 juni 2014
De teams van Williams en Force India zijn zeer verdeeld over de vijf gridplaatsen straf die Force India-coureur Sergio Pérez heeft gekregen voor zijn aanvaring met Felipe Massa tijdens de race in Canada.
In de laatste ronde reden Pérez en Massa op hoge snelheid tegen elkaar aan op het eind van het rechte stuk. Het contact was kort, maar de gevolgen waren heftig, want beide auto’s schoten oncontroleerbaar over en van de baan – waarbij Sebastian Vettel ze maar net kon ontwijken – en kwamen daarna hard in de omheining terecht.
De wedstrijdleiding onderzocht het incident en legde Pérez een straf van vijf gridplaatsen op voor de volgende race, omdat het vond dat hij schuldig was aangezien hij naar links zou hebben bewogen op het moment dat Massa zijn aanval inzette. Het team van Williams vindt die straf juist om die reden nog te licht, maar Force India is het daar totaal niet mee eens en ziet Pérez als slachtoffer.
Williams
“Het was een enorme crash en ik was bang dat ik gewond zou raken”, vertelt Massa aan Auto, Motor und Sport, waarbij hij aangeeft dat hij zich er aan stoort dat Pérez in zijn ogen wel vaker dingen doet die niet door de beugel kunnen. “En dat heb ik hem ook verteld, dat het niet de eerste keer is dat hij van lijn wisselt tijdens het aanremmen en daar mee op moet houden, maar Pérez reageerde daar niet eens op, draaide zich om en liep weg.” Rob Smedley, head of vehicle performace bij Williams, vindt dat de beelden en data voor zich spreken. “Felipe remde vijf meter eerder dan in de ronde daarvoor, maar op de videobeelden kun je duidelijk zien dat Pérez nog eerder remt en naar links komt”, zegt hij tegen de BBC. “Waarom hij dat deed, weet ik niet, maar misschien komt het door de remproblemen waar Pérez het eerder over de radio met zijn team had. Dat Force India hem heeft laten rondrijden met dat soort ernstige problemen, vind ik bizar. Ik ben ook boos dat dit is gebeurd, want dit had heel slecht kunnen aflopen voor Pérez en Massa, maar ook voor Vettel, die geraakt had kunnen worden.” Force India
Adjunct-teambaas Robert Fernley van Force India verklaart ten overstaan van de BBC echter dat de remproblemen al waren opgelost tegen de tijd van het ongeluk, terwijl hij verder eerst de data wil bestuderen voor iets over de crash te zeggen. Zijn collega Otmar Szafnauer geeft in gesprek met Auto, Motor und Sport echter wel een duidelijke visie op het ongeluk. “Massa reed nog niet op gelijke hoogte met Sergio, die bovendien gewoon zijn lijn vasthield. Massa ondernam een bij voorbaat tot mislukken gedoemde inhaalactie, want je kan op die plek helemaal niet goed inhalen en hij remde ook nog eens niet genoeg af.” Waar ze zich bij Force India tevens aan storen, meldt Auto, Motor und Sport, is dat Adrián Fernández door de wedstrijdleiding om zijn mening over het incident is gevraagd. Deze Mexicaanse oud-coureur was tot twee jaar geleden de manager van Pérez, maar de twee zijn niet op een goede manier uit elkaar gegaan en Force India verdenkt hem ervan dat hij de beslissing heeft beïnvloed. Namens de FIA verwerpt kopstuk Charlie Whiting die suggestie echter direct. “Dat soort complottheorieën zijn onzin. Adrian liep mee met de wedstrijdleiding omdat hij binnenkort, tijdens de Grand Prix van Rusland, als adviseur van de stewards optreedt. Dat we hem van tevoren een kijkje in de keuken hebben gegeven, is de normale gang van zaken.”
“Het was een enorme crash en ik was bang dat ik gewond zou raken”, vertelt Massa aan Auto, Motor und Sport, waarbij hij aangeeft dat hij zich er aan stoort dat Pérez in zijn ogen wel vaker dingen doet die niet door de beugel kunnen. “En dat heb ik hem ook verteld, dat het niet de eerste keer is dat hij van lijn wisselt tijdens het aanremmen en daar mee op moet houden, maar Pérez reageerde daar niet eens op, draaide zich om en liep weg.” Rob Smedley, head of vehicle performace bij Williams, vindt dat de beelden en data voor zich spreken. “Felipe remde vijf meter eerder dan in de ronde daarvoor, maar op de videobeelden kun je duidelijk zien dat Pérez nog eerder remt en naar links komt”, zegt hij tegen de BBC. “Waarom hij dat deed, weet ik niet, maar misschien komt het door de remproblemen waar Pérez het eerder over de radio met zijn team had. Dat Force India hem heeft laten rondrijden met dat soort ernstige problemen, vind ik bizar. Ik ben ook boos dat dit is gebeurd, want dit had heel slecht kunnen aflopen voor Pérez en Massa, maar ook voor Vettel, die geraakt had kunnen worden.” Force India
Adjunct-teambaas Robert Fernley van Force India verklaart ten overstaan van de BBC echter dat de remproblemen al waren opgelost tegen de tijd van het ongeluk, terwijl hij verder eerst de data wil bestuderen voor iets over de crash te zeggen. Zijn collega Otmar Szafnauer geeft in gesprek met Auto, Motor und Sport echter wel een duidelijke visie op het ongeluk. “Massa reed nog niet op gelijke hoogte met Sergio, die bovendien gewoon zijn lijn vasthield. Massa ondernam een bij voorbaat tot mislukken gedoemde inhaalactie, want je kan op die plek helemaal niet goed inhalen en hij remde ook nog eens niet genoeg af.” Waar ze zich bij Force India tevens aan storen, meldt Auto, Motor und Sport, is dat Adrián Fernández door de wedstrijdleiding om zijn mening over het incident is gevraagd. Deze Mexicaanse oud-coureur was tot twee jaar geleden de manager van Pérez, maar de twee zijn niet op een goede manier uit elkaar gegaan en Force India verdenkt hem ervan dat hij de beslissing heeft beïnvloed. Namens de FIA verwerpt kopstuk Charlie Whiting die suggestie echter direct. “Dat soort complottheorieën zijn onzin. Adrian liep mee met de wedstrijdleiding omdat hij binnenkort, tijdens de Grand Prix van Rusland, als adviseur van de stewards optreedt. Dat we hem van tevoren een kijkje in de keuken hebben gegeven, is de normale gang van zaken.”
Gerelateerd nieuws