Daan de Geus
9 mei 2014
Motorleverancier Renault baalt er flink van dat een aantal van haar klanten achterlopen met betalen, want dit brengt het ontwikkelingsprogramma dat haar vooralsnog teleurstellende V6 moet verbeteren in gevaar.
Dat vertelt Jean-Michel Jalinier, de president de Formule 1-motorafdeling van de Franse firma, aan Autosport: “De fondsen die we gebruiken om het ontwikkelingsprogramma te financieren komen deels van Renault en deels van de teams waar we motoren aan verkopen, maar sommige teams lopen helaas achter met betalen”, zo beklaagt Jalinier zich, zonder deze teams bij naam te noemen.
Volgens Jalinier is dit ‘niet acceptabel’, zeker omdat Renault een inhaalslag moet leveren om haar V6-krachtbron – waar aan het begin van het seizoen veel problemen mee waren en die nog altijd niet perfect functioneert – te verbeteren: “En als je als motorfabrikant in die situatie zit en veel moet investeren, zit je er niet op te wachten dat je klanten achterblijven met betalen”, benadrukt de Fransman.
“Dit is dan ook een serieus probleem”, vervolgt hij. “Tot op zekere hoogte kunnen we dit nog wel een paar weken opvangen, maar er is een grens”, waarschuwt Jalinier, die desgevraagd ook een duidelijk antwoord geeft op de vraag van Autosport of het een optie voor Renault is haar overeenkomsten met de wanbetalers op te zeggen: “Dat is inderdaad een optie”, bevestigt hij.
Hoewel Renault er volgens het kopstuk de voorkeur aan geeft eerst de dialoog aan te gaan met de wanbetalers alvorens dit soort drastische maatregelen te nemen, herhaalt hij wel dat het ‘zo niet verder kan’. “Dus we moeten in gesprek om een oplossing te vinden.”
Wanbetalers
Hoewel Jalinier zoals gezegd niet wil vertellen welke van Renaults vier klanten – Red Bull, Lotus, Toro Rosso en Caterham – niet betaald hebben, is uit zijn woordkeuze duidelijk dat het om meer dan één renstal gaat. Volgens Autosport is de kans klein dat Red Bull en Toro Rosso de twee wanbetalers zijn, aangezien de energiedrankfabrikant veel geld in beide formaties pompt. Daarnaast is Red Bull Racing er bij gebaat dat Renault haar motor zo snel mogelijk verbetert, zodat het het momenteel dominante Mercedes nog kan bevechten en haar hoop op de titel niet voortijdig hoeft te begraven.
Hoewel Jalinier zoals gezegd niet wil vertellen welke van Renaults vier klanten – Red Bull, Lotus, Toro Rosso en Caterham – niet betaald hebben, is uit zijn woordkeuze duidelijk dat het om meer dan één renstal gaat. Volgens Autosport is de kans klein dat Red Bull en Toro Rosso de twee wanbetalers zijn, aangezien de energiedrankfabrikant veel geld in beide formaties pompt. Daarnaast is Red Bull Racing er bij gebaat dat Renault haar motor zo snel mogelijk verbetert, zodat het het momenteel dominante Mercedes nog kan bevechten en haar hoop op de titel niet voortijdig hoeft te begraven.