Het Shanghai International Circuit werd ooit door Hermann Tilke ontworpen in de vorm van het Chinese teken Shang, de eerste lettergreep van de locatie van het circuit. De omloop fungeert sinds 2004 jaarlijks als decor voor de Chinese Grand Prix. Op zondag rijden de coureurs 56 ronden over het circuit dat 5.451 meter meet en zestien bochten telt. De DRS-systemen mogen per ronde twee keer geactiveerd worden, namelijk op start-finish en het lange rechte stuk tussen bocht dertien en veertien. Dit rechte stuk is tevens een van de langste rechte stukken asfalt van de huidige Formule 1-kalender. Opmerkelijk gegeven is dat het circuit is gebouwd op duizenden heipalen en een soort bed van piepschuim. Dit is gedaan om verzakkingen in de moerassige Chinese grond te voorkomen. Historie
De eerste editie van de Chinese Grand Prix krijgt onverwachts een aangenaam Nederlands tintje. Robert Doornbos wordt in 2004 vanwege zijn goede optredens in de Formule 3000 – Doornbos wint onder andere een zwaar verregende race op Spa-Francorchamps – door Jordan gecontracteerd als derde rijder. De Nederlander wordt voor de leeuwen gegooid, want Doornbos heeft tot dan toe nooit eerder in een Formule 1-bolide gereden. Echt dicht in de buurt van de tijden van gelegenheidsteamgenoten Nick Heidfeld en Timo Glock komt hij dan ook geen moment, maar twee raceweekenden later is Doornbos ze in Brazilië allebei de baas. De race wordt overigens gewonnen door Rubens Barrichello. Het blijkt later zijn laatste overwinning in dienst van Ferrari te zijn. Michael Schumacher rijdt in die andere Ferrari de tijd die vandaag de dag nog steeds als ronderecord te boek staat: 1:32.238 Vorig jaar
Het moet dit jaar gek lopen wil zich de geschiedenis van 2013 zich herhalen. Fernando Alonso ging er toen dominant met de overwinning van door. Het raceverslag van toen lees je hier. Dit jaar
Vorige race in Bahrein leverde voldoende spektakel op. Werd er op voorhand al veel gesproken over de rivaliteit tussen Lewis Hamilton en Nico Rosberg bij Mercedes, tijdens de race zetten de teamgenoten die woorden kracht bij. Er werd geknokt op het scherp van de snede. Maar niet alleen het Mercedes-duo ging de strijd met elkaar aan, ook bij de stallen van Williams, Force India, Ferrari en Red Bull probeerde de rijders elkaar op de baan af te troeven. De rijdersbezettingen van de teams lijken dit jaar uitgebalanceerder dan ooit en het is te hopen dat dit ook in China tot mooie duels leidt. In de spotlights
De laatste vijf edities van de Chinese Grand Prix werden gewonnen door vijf verschillende coureurs. Mocht deze trend zich doorzetten, dan moeten Fernando Alonso, Nico Rosberg, Lewis Hamilton, Jenson Button en Sebastian Vettel vrezen voor hun overwinningskansen. Daniel Ricciardo en Red Bull kregen deze week te horen dat ze de in Australië verloren punten niet terug zullen krijgen. Dat is teleurstellend enerzijds, maar het zal de Australiër anderzijds tot op het bot motiveren om te laten zien dat hij wel degelijk op het Formule 1-podium thuis hoort. Pirelli neemt naar de Grand Prix van China de soft en medium band mee.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."