Daan de Geus
6 april 2014
Marussia verloor vorige week de tiende plaats bij de constructeurs aan Caterham, maar heeft deze nu alweer teruggepakt dankzij de dertiende plek van Max Chilton in Bahrein.
Aangezien Marussia nu twee dertiende plaatsen in drie races tijd heeft behaald, terwijl Caterham daar slechts één dertiende plek als beste resultaat tegenover zet, staat Marussia nu weer tiende bij de constructeurs en is Caterham weer laatste. Marussia heeft het heroveren van de tiende plek in dit geval te danken aan Chilton, die een solide race ‘bekroonde’ met P13 aan de finish.
“De kwalificatie ging gisteren niet goed en ik begon de race ook niet geweldig, maar ik kon naarmate de wedstrijd vorderde aansluiten bij de Caterhams en wist de bandenslijtage onder controle te houden”, vertelt Chilton. “Dat de safety car vervolgens voor een neutralisatie zorgde was gunstig, want daardoor konden we onze ronde achterstand goedmaken en hoefden we verder ook niet op het brandstofgebruik te letten”, erkent de coureur die zo aan het eind van de rit voor de enig overgebleven Caterham van Kamui Kobayashi kwam.
“Het voelt lekker om Bahrein met een dertiende plek op zak te verlaten, net zoals het ook goed voelt dat ik ook deze race – net zoals tot nog toe elke race uit mijn Formule 1-carrière – weer heb weten uit te rijden”, zegt Chilton, die echter weet dat dit niet het belangrijkste is: “Want dat is het feit dat we Caterham weer voorbij zijn in het kampioenschap”, benadrukt hij.
Bianchi
Jules Bianchi kon vandaag daarentegen weinig klaarspelen. De Fransman, die in de eerste twee races van 2014 veel pech had, wist ook van de derde Grand Prix van het jaar geen succes te maken. Dit keer was dat echter zijn schuld, zo vindt althans de wedstrijdleiding, die Bianchi als schuldige aanwees voor de aanvaring die hij met Sauber-rijder Adrian Sutil had. Ondanks de mening van de wedstrijdleiding (en Sutil) meent Bianchi dat hem geen blaam treft. “Ik wilde Sutil inhalen en zat zelfs al voor hem in bocht één, maar hij stuurde in en ramde me. Mijn auto raakte beschadigd en ik moest naar de pits. Daarna probeerde ik het nog wel, maar de schade was te erg om door te gaan”, meldt de coureur die twee strafpunten van de FIA kreeg voor zijn rol in het incident en daardoor al op vier strafpunten in totaal staat.
Jules Bianchi kon vandaag daarentegen weinig klaarspelen. De Fransman, die in de eerste twee races van 2014 veel pech had, wist ook van de derde Grand Prix van het jaar geen succes te maken. Dit keer was dat echter zijn schuld, zo vindt althans de wedstrijdleiding, die Bianchi als schuldige aanwees voor de aanvaring die hij met Sauber-rijder Adrian Sutil had. Ondanks de mening van de wedstrijdleiding (en Sutil) meent Bianchi dat hem geen blaam treft. “Ik wilde Sutil inhalen en zat zelfs al voor hem in bocht één, maar hij stuurde in en ramde me. Mijn auto raakte beschadigd en ik moest naar de pits. Daarna probeerde ik het nog wel, maar de schade was te erg om door te gaan”, meldt de coureur die twee strafpunten van de FIA kreeg voor zijn rol in het incident en daardoor al op vier strafpunten in totaal staat.
Gerelateerd nieuws
FIA geeft fout met kraan op de baan in GP Japan toe: ‘Hadden moeten wachten’
21 oktober 2022 18:23 - GPVerenigdeStaten2022
Frijns herinnert harde clash met Bianchi: ‘Jules liet de deur open, ik remde heel laat’
01 april 2020 09:26 - Nieuws