Renault: ‘Geluid V6-motor niet te veranderen’
Daan de Geus
3 april 2014
Volgens Rémi Taffin van Renault is het geluid van de nieuwe V6-motoren niet spectaculairder te maken, tenzij een deel van de nieuwe technische regels in essentie wordt teruggedraaid.
Het nieuwe geluid van de Formule 1 bevalt lang niet iedereen, waardoor onder meer Bernie Ecclestone – de commerciële uitbater van de sport – en FIA-president Jean Todt zich al hebben laten ontvallen dat ze bereid zijn maatregelen te nemen om het aan te passen en de ‘beleving’ weer meer indrukwekkend te maken.
Volgens Taffin is dat echter makkelijker gezegd dan gedaan, aangezien er twee belangrijke – nieuwe – factoren zijn die voor dit geluid zorgen en deze eigenlijk niet aan te passen zijn zonder het nieuwe reglement compleet op de schop te nemen.
“Er zijn namelijk twee belangrijke factoren die ervoor zorgen dat de nieuwe motoren klinken zoals ze klinken: het toerental en de turbo”, legt Taffin uit in gesprek met Autosport.
“Door de nieuwe regels maken de motoren een stuk minder toeren dan voorheen. Tot en met vorig jaar maakten de motoren 18.000 toeren, maar de V6-krachtbronnen van dit jaar komen eigenlijk niet boven de 12.000 uit.”
“Het maximum toerental is door het nieuwe reglement weliswaar op 15.000 bepaald, maar aangezien het brandstofgebruik flink aan banden is gelegd, laat geen van de motorleveranciers hun krachtbron op meer dan 12.000 toeren draaien.”
“Aan het eind van de rechte stukken, waar de V8-motoren juist op hun meest indrukwekkend waren en de meeste fans op de tribune zitten, ligt het toerental zelfs niet hoger dan 10.000 of 11.000, en dat is natuurlijk een enorm verschil met de 18.000 van vroeger.”
Turbo
“De andere factor die een enorme rol speelt voor het geluid, is de turbo”, vervolgt Taffin. “De turbo functioneert in essentie als een demper voor het motorgeluid, omdat hij de uitlaatgassen opvangt. Combineer dat met het lage toerental, en dit is wat je krijgt.” Een oplossing ligt, zo denkt Taffin, niet voor de hand. “Het veranderen van de uitlaat heeft geen nut, omdat de turbo er nog altijd tussen zit. Het enige wat zou werken is het verhogen van het toerental, maar dan moet ook het brandstofgebruik omhoog en worden de motoren weer een stuk minder zuinig”, zo wijst Taffin op hetgeen de FIA juist niet wil.
“De andere factor die een enorme rol speelt voor het geluid, is de turbo”, vervolgt Taffin. “De turbo functioneert in essentie als een demper voor het motorgeluid, omdat hij de uitlaatgassen opvangt. Combineer dat met het lage toerental, en dit is wat je krijgt.” Een oplossing ligt, zo denkt Taffin, niet voor de hand. “Het veranderen van de uitlaat heeft geen nut, omdat de turbo er nog altijd tussen zit. Het enige wat zou werken is het verhogen van het toerental, maar dan moet ook het brandstofgebruik omhoog en worden de motoren weer een stuk minder zuinig”, zo wijst Taffin op hetgeen de FIA juist niet wil.
Gerelateerd nieuws