Daan de Geus
20 maart 2014
Volgens teambaas Christian Horner kan Red Bull enorme stappen vooruit zetten zodra motorleverancier Renault haar nieuwe V6-motor – spreekwoordelijk – op volle toeren kan laten draaien.
In gesprek met Autosport lijkt Horner aan te geven dat Red Bull alle problemen met het RB10-chassis inmiddels heeft opgelost en dat het nu in essentie aan Renault is om Red Bull in staat te stellen het maximale uit de RB10 te halen en een sprong vooruit te maken.
“Er is enorm veel ruimte voor verbetering, want op het moment worden we nog erg beperkt door hoe de motor voor aandrijving zorgt en met de koppel omgaat, wat uiteraard veel invloed heeft op onze rechtelijnsnelheid”, legt Red Bulls teambaas uit.
Volgens Horner zijn ‘negentig procent van de problemen’ toe te schrijven aan de motor-software. “En het gaat daarbij vooral om hoe de verbrandingsmotor met het ERS werkt”, vertelt de Engelsman. “Onze mensen op onze fabriek in Milton Keynes werken nu dan ook nauw samen met de mensen van Renault in Viry-Châtillon om een oplossing te vinden.”
Horner denkt dat Red Bull op het moment ‘minstens één seconde per ronde’ toegeeft op het team van Mercedes. “Dus we moeten ongeveer een seconde zien te vinden”, luidt het dan vanzelfsprekend.
Renault
Goed nieuws voor Horner is in ieder geval dat Renault er vertrouwen in heeft dat het haar V6 op den duur even sterk kan maken als de Mercedes-krachtbron, zodra het de huidige betrouwbaarheidsproblemen heeft opgelost. “Het is duidelijk dat we op het moment tegen een flinke achterstand op Mercedes aankijken wat onze snelheid op de rechte stukken betreft, maar we weten hoeveel we achterliggen én wat we moeten doen om dit verschil goed te maken”, vertelt Renaults Rémi Taffin. “In principe beschikt onze krachtbron over alle vereiste onderdelen om het gat te niet te doen. Het is louter een kwestie van alles optimaliseren om er voor te zorgen dat we het volledige potentieel en vermogen van de motor kunnen benutten.” “Zodra de betrouwbaarheid op orde is, kunnen we daarmee aan de slag”, vertelt Taffin, die beklemtoont dat de betrouwbaarheidsproblemen ‘oplosbaar’ zijn en denkt dat Renault in Maleisië al een eerste stap kan zetten om de achterstand in te lopen.
Goed nieuws voor Horner is in ieder geval dat Renault er vertrouwen in heeft dat het haar V6 op den duur even sterk kan maken als de Mercedes-krachtbron, zodra het de huidige betrouwbaarheidsproblemen heeft opgelost. “Het is duidelijk dat we op het moment tegen een flinke achterstand op Mercedes aankijken wat onze snelheid op de rechte stukken betreft, maar we weten hoeveel we achterliggen én wat we moeten doen om dit verschil goed te maken”, vertelt Renaults Rémi Taffin. “In principe beschikt onze krachtbron over alle vereiste onderdelen om het gat te niet te doen. Het is louter een kwestie van alles optimaliseren om er voor te zorgen dat we het volledige potentieel en vermogen van de motor kunnen benutten.” “Zodra de betrouwbaarheid op orde is, kunnen we daarmee aan de slag”, vertelt Taffin, die beklemtoont dat de betrouwbaarheidsproblemen ‘oplosbaar’ zijn en denkt dat Renault in Maleisië al een eerste stap kan zetten om de achterstand in te lopen.