Adam Cooper
18 februari 2014
De internationale autosportfederatie FIA heeft het sportieve reglement verder geüpdate met regels aangaande hoe coureurs straffen kunnen inlossen en zich na afloop van een race dienen te gedragen.
Zoals eerder al aangekondigd heeft de FIA voor komend seizoen – naast de al jaren in gebruik zijnde doorrijstraffen en stop-and-go penalties van tien seconden – ook een tijdstraf van vijf seconden ingevoerd.
Wat opmerkelijk is aan deze straf, is dat deze op drie manieren kan worden ingelost: door er speciaal voor de pit in te rijden en vijf seconden stil te staan, door tijdens een reguliere stop eerst vijf seconden stil te staan in de box (zonder dat er aan de auto wordt gewerkt) alvorens de normale stop te maken, óf door helemaal niet naar binnen te gaan en de vijf strafseconden na afloop van de race aan de totaaltijd te laten optellen.
Donuts
De FIA heeft verder verduidelijkt dat coureurs hun auto’s niet langer tijdens de uitloopronde na het einde van de race langs de kant mogen parkeren, tenzij hier ‘een hele goede, te rechtvaardigen, oorzaak voor is’. Om benzine te sparen is dit dus niet meer toegestaan. Wat tegenwoordig daarentegen wél is toegestaan, is dat coureurs die een race winnen ‘iets mogen doen om dit te vieren’, zoals het maken van donuts. Dit is mogelijk omdat racewinnaars niet meer direct terug hoeven naar parc fermé. Voorwaarde hiervoor is echter wel dat dit op een ‘veilige manier wordt gedaan, zonder onnodige vertraging te veroorzaken of de legaliteit van de auto in het geding te brengen’. Lesauto
Een verdere regel die is ingevoerd, verplicht het teamleden die in de pitlane werken verder om niet alleen in de race, maar ook in de kwalificatie een helm te dragen. Tot slot is er nog een opmerkelijke nieuwe regel ingevoerd die het reguliere coureurs makkelijker moet maken om rookies die niet over een superlicentie beschikken te herkennen tijdens de tussen de races door geplande testsessies. Deze rookies moeten vanaf heden namelijk met een constant brandend groen achterlicht rondrijden, zodat ze goed herkenbaar zijn.
De FIA heeft verder verduidelijkt dat coureurs hun auto’s niet langer tijdens de uitloopronde na het einde van de race langs de kant mogen parkeren, tenzij hier ‘een hele goede, te rechtvaardigen, oorzaak voor is’. Om benzine te sparen is dit dus niet meer toegestaan. Wat tegenwoordig daarentegen wél is toegestaan, is dat coureurs die een race winnen ‘iets mogen doen om dit te vieren’, zoals het maken van donuts. Dit is mogelijk omdat racewinnaars niet meer direct terug hoeven naar parc fermé. Voorwaarde hiervoor is echter wel dat dit op een ‘veilige manier wordt gedaan, zonder onnodige vertraging te veroorzaken of de legaliteit van de auto in het geding te brengen’. Lesauto
Een verdere regel die is ingevoerd, verplicht het teamleden die in de pitlane werken verder om niet alleen in de race, maar ook in de kwalificatie een helm te dragen. Tot slot is er nog een opmerkelijke nieuwe regel ingevoerd die het reguliere coureurs makkelijker moet maken om rookies die niet over een superlicentie beschikken te herkennen tijdens de tussen de races door geplande testsessies. Deze rookies moeten vanaf heden namelijk met een constant brandend groen achterlicht rondrijden, zodat ze goed herkenbaar zijn.
Gerelateerd nieuws