Mischa Bijenhof
2 februari 2014
Volgens velen zou de eerste wintertest in Jerez een waar slagveld worden. Dat bleek inderdaad het geval, al beperkte de rampspoed zich tot een aantal teams. Red Bull was het voornaamste slachtoffer van onwennigheid met de nieuwe regels. Een terugblik.
Red Bull Racing-Renault
Aantal ronden: 21
Samengevat:
Het bleef angstvallig stil in de Red Bull-garage nadat het team op dinsdagmorgen zijn nieuwe RB10 presenteerde. Er bleek iets verkeerd te zijn gemonteerd in de versnellingsbak en de achterwielophanging van de auto, waardoor Sebastian Vettel pas tegen het eind van de middag de baan op kon. Een schoonheidsfoutje, zullen we maar zeggen.
Een dag later werden de problemen langzaamaan duidelijk toen de RB10 na acht rondjes rokend de pitbox werd ingeduwd. Een probleem met de energieopslag weerhield het team ervan meer kilometers af te leggen. Nieuwkomer Daniel Ricciardo nam het stuur van Vettel over op de twee laatste testdagen, maar ook hij kwam amper aan rijden toe. In een wanhoopspoging de oververhittingsproblemen de baas te worden, werd de RB10 op vrijdag zelfs de baan opgestuurd met provisorische geknipte koelgaten in het bodywork, maar keer op keer viel de Red Bull stil. Nog voor het eind van de laatste testdag keerde Red Bull Racing huiswaarts. De problemen schijnen te worden veroorzaakt door het door Red Bull zelf ontwikkelde elektronische pakket dat de energieopslag van de twee motor-generatoren in goede banen moet leiden. Renault heeft laten doorschemeren niet blij te zijn met de eigen koers die het team vaart.
Wat zeggen ze zelf?
Christian Horner: “Een moeilijke test met talloze problemen die zich zowel in door Renault, als door onszelf ontwikkelde onderdelen voordeden.”
Mercedes
Aantal ronden: 309
Samengevat:
De achttien rondjes, waarvan van Lewis Hamilton op de openingsdag van de test leken misschien nog niet erg indrukwekkend, maar vanaf woensdag was de Mercedes W05 de betrouwbaarste van de nieuwe auto’s. Wel kwam het team nog even in de problemen toen op Hamiltons eerste testdag een voorvleugel afbrak, die een behoorlijke crash voor de Brit tot gevolg had. Een nieuwe, verbeterde vleugel werd in allerijl ingevlogen waardoor Nico Rosberg de tweede testdag met wat vertraging begon, maar daarna was Mercedes niet te stoppen. Op de laatste ochtend reed Rosberg er tot afgunst van de concurrentie probleemloos een complete Grand Prix-afstand mee, waarna ook Hamilton nog een paar lange runs mocht maken. Dat was veel eerder dan verwacht, want race-simulaties en brandstofberekeningen werden pas vanaf de volgende test in Bahrein verwacht.
Wat zeggen ze zelf?
Nico Rosberg: “Ik had niet verwacht dat ik zoveel rondjes zou kunnen rijden. Het is enorm indrukwekkend hoe snel het team zich de nieuwe regels en de ingewikkelde technologieën eigen heeft gemaakt. Dit belooft veel goeds.”
Ferrari
Aantal ronden: 251
Samengevat:
Kimi Räikkönen was pineut in Jerez, want hij was ingepland voor de eerste twee testdagen, waarop de meeste problemen werden verwacht. Het viel echter mee met de Ferrari F14 T, die wel wat koelingsproblemen kende maar in elk geval op gezette tijden op de baan verscheen. Vanaf de derde dag, toen Fernando Alonso het stuur overnam, had Ferrari de betrouwbaarheid redelijk op orde. Wel was langs het circuit goed zichtbaar dat de achterkant van de F14 T de coureurs heel wat werk bezorgde: de meeste zwarte strepen bij het uitkomen van langzame bochten werden veroorzaakt door de consequent uitbrekende Ferrari.
Wat zeggen ze zelf?
James Allison: “We zijn blij dat de auto zoveel rondjes heeft gereden, want je kunt je niet voorstellen hoeveel onzekerheden we vooraf hadden. Vooral de koeling is een punt van aandacht en dat we daar geen grote problemen hebben gehad, stemt ons zeer tevreden.”
Lotus-Renault
Aantal ronden: 0
Samengevat:
Lotus maakte vooraf al bekend niet bij de eerste test aanwezig te zullen zijn omdat de auto nog niet klaar was. Dat motorenpartner Renault in Jerez zoveel problemen kende betekent dat het team naar alle waarschijnlijkheid niet erg veel had kunnen rijden, maar het is natuurlijk niet gezegd dat Lotus diezelfde problemen niet alsnog op zijn bord krijgt als het bij de volgende test in Bahrein verschijnt.
McLaren-Mercedes
Aantal ronden: 245
Samengevat:
Het seizoen begon voor McLaren met een valse start, want op de eerste testdag reed het team geen meter. Elektrische problemen zorgden ervoor dat de MP4-29 in de pitbox helemaal gestript moest worden maar op de tweede testdag zette Jenson Button behalve het respectabele aantal van 43 ronden ook de snelste tijd op de klokken. Kevin Magnussen herhaalde die prestatie een dag later met wat later de snelste tijd van de week zou blijken te zijn. In zijn 110e en laatste rondje kegelde hij de auto overigens in de bandenstapels, maar de debuterende Deen had toen al meer dan voldoende indruk gemaakt.
Wat zeggen ze zelf?
Jenson Button: “Ik kon op de eerste dag voelen dat de problemen die we vorig jaar hadden, verdwenen zijn. De auto is prima, en nu gaan we hem verder ontwikkelen.”
Force India-Mercedes
Aantal ronden: 146
Samengevat:
Het duurde drie dagen voordat Force India op stoom kwam. Tot die tijd was er wel zo nu en dan rook te zien achter de VJM07. Sergio Perez moest een paar keer met een oplegger worden teruggebracht naar de pits, terwijl ook Nico Hulkenberg meer in de pits stond dan hem lief was. Pas op de vierde dag, met testrijder Daniel Juncadella achter het stuur, werd er wat resultaat geboekt. Van de vier Mercedes-teams kende Force India verreweg de meeste problemen, terwijl ook de rondetijden nog niet echt tot de verbeelding spreken.
Wat zeggen ze zelf?
Otmar Szafnauer, teamanager: “Eigenlijk hebben we alleen op de laatste dag echt kunnen kijken hoe de auto zich gedraagt. De eerste drie dagen hadden we veel problemen, maar het is ook een prestatie om die problemen op het circuit op te lossen en daarin zijn we geslaagd.”
Sauber-Ferrari
Aantal ronden: 163
Samengevat:
Op de eerste twee dagen was de Sauber C33 onbetrouwbaar en erg traag, en op de derde dag crashte Adrian Sutil de auto in de muur. De Duitser, overgekomen van Force India, weet dat aan onwennigheid met het nieuwe remsysteem. Pas op vrijdag reed de Sauber een paar langere runs, maar erg overtuigend was het allemaal nog niet. Overigens kwam ook de laatste dag tot een voortijdig einde, opnieuw nadat Sutil de auto in de grindbak parkeerde.
Wat zeggen ze zelf?
Adrian Sutil: “De nieuwe motoren hebben enorm veel koppel en dat is wel even wennen. Zeker omdat we eigenlijk nog niet genoeg hebben gereden om de nieuwe banden goed te begrijpen. De remmen heb ik nu volgens mij wel onder de knie.”
Toro Rosso-Renault
Aantal ronden: 54
Samengevat:
Na Red Bull het meest geplaagde team. Niet gehaal toevallig, aangezien Toro Rosso sinds dit jaar gebruikmaakt van dezelfde aandrijflijn als grote broer Red Bull. Hoewel Toro Rosso in tegenstelling tot Red Bull alle elektronica overlaat aan Renault, ging er ook bij het Italiaanse team van alles mis. De arme Daniil Kvyat was de grootste verliezer: op zijn eerste geplande testdag wilde de STR9 niet lopen, op zijn tweede testdag gaf het ding na acht sputterende rondjes de geest. Het team repareerde de auto nog wel, maar al na een rondje stond Kvyat weer stil. Jean-Eric Vergne trof het ietsje beter, maar ook hij moest een paar keer te voet terug naar de pits. De weinige keren dat de STR9 het langer dan een installatierondje volhield, was er duidelijk iets niet in orde met de elektronica.
Wat zeggen ze zelf?
Daniil Kvyat: “Ik had me mijn eerste echte Formule 1-test anders voorgesteld. Het enige positieve is dat ik op de laatste dag een paar rondjes in de regen heb kunnen rijden. Dat had ik nog nooit gedaan.”
Williams-Mercedes
Aantal ronden: 175
Samengevat:
De overstap van Renault naar Mercedes-motoren heeft Williams in elk geval een hoop ellende tijdens de eerste test bespaard. Wat heet: de FW36 zette op de laatste dag in handen van Felipe Massa de snelste tijd neer. Uiteraard begon het ook hier niet vlekkeloos: Valtteri Bottas had op de eerste dag problemen met de motor. Veiligheidshalve meldde het team dat het hier om problemen met de benzinemotor ging en niet om het zoveelste elektronische probleem aan een van de twee motorgeneratoren. Op dag twee gaf de achterwielophanging de geest. Daarna liep het op rolletjes bij Williams.
Wat zeggen ze zelf?
Rob Nelson, chef testteam: “We hadden een reeks kleine probleempjes, maar eigenlijk niets dramatisch. Dat is op zich al heel wat als je kijkt naar wat sommige van onze collega’s te verduren hadden deze week.”
Marussia-Ferrari
Aantal ronden: 30
Samengevat:
De geschiedenis leek zich te herhalen voor Marussia, dat wel vaker ontbrak op de eerste test. Ditmaal was de auto ondanks eerdere toezegging opnieuw niet op tijd klaar, maar aan het eind van de tweede dag meldde het kleine team zich dan toch in Jerez. Met een mooie, hagelnieuwe auto waar het team zichtbaar trots op was. Max Chilton had de ondankbare taak het ding voor het eerst de baan op te sturen, wat wonderwel zonder al te grote problemen gepaard ging. Door tijdgebrek bleef het bij een handvol rondjes. Jules Bianchi kwam op de laatste dag tot 25 rondjes, maar opmerkelijker was dat de Fransman in zijn laatste poging al tot vier seconden van de beste tijd kwam. Daarmee haal je beslist nog geen poleposition, maar het was wel opbeurend voor Marussia dat de nieuwe, op het circuit in alle haast in elkaar gezette auto meteen al redelijk competitief bleek.
Wat zeggen ze zelf?
Dave Greenwood, chef-engineer: “Het duurde even voordat we de boel aan het werk hadden, want we zijn van motorleverancier gewisseld en de nieuwe regels gaven ons genoeg werk, maar tegen het eind van de laatste dag liep alles eigenlijk gesmeerd!”
Caterham-Renault
Aantal ronden: 76
Samengevat:
Alleen vanwege die opmerkelijke neus wist Caterham al veel ogen op zich gericht, maar ook dit team ontsnapte niet aan de problemen met de Renault-krachtbron. Debutant Marcus Ericsson stond op dinsdag en woensdag voornamelijk in de pitbox, Robin Frijns trof op woensdag hetzelfde lot. Knallend en knetterend kwam de groene Caterham CT05 zo nu en dan voorbij, maar zelden meer dan een rondje achter elkaar. Ook op de laatste dag, toen herintreder Kamui Kobayashi instapte, liep de auto nog niet goed, maar de Japanner kon dankzij zijn 54 rondjes in elk geval wat data verzamelen.
Wat zeggen ze zelf?
Kamui Kobayashi: “Renault is de laatste jaren de beste motor geweest, dus ze zullen het lek nu ook wel boven krijgen. Als we straks naar Bahrein gaan en alle problemen zijn opgelost, dan hoor je hier nooit meer iemand over.”
Conclusie:
Afgezien van Renault viel het met de opstartproblemen van de nieuwe technische reglementen reuze mee. De Mercedes-teams hebben nu een forse voorsprong op de concurrentie, maar die is gebaseerd op betrouwbaarheid en niet op snelheid. Want over de verschillen in vermogen tussen de drie motorenbouwers werd in Jerez nog niet veel duidelijk. Wel is het evident dat Renault een enorm probleem heeft. Zelf zeggen ze dat ze in Bahrein alles onder controle zullen hebben, maar aan het eind van de eerste testdag in Jerez zeiden ze ook dat de problemen daar ter plekke opgelost konden worden en dat bleek allesbehalve het geval. Dat een geroutineerd team als Red Bull er vier dagen achtereen niet in slaagde om hun auto aan de praat te krijgen, is verbazingwekkend in een tijd waarin we gewend waren aan feilloze betrouwbaarheid. Zelfs als Renault over drie weken met een oplossing voor hun problemen komt, heeft het een achterstand op Mercedes die niet zomaar goed te maken is.
Gerelateerd nieuws
Verstappen nog steeds in trek bij Mercedes: ‘Toekomst van Russell in gevaar’
18 juni 2024 17:15 - Nieuws
Verstappen kijkt uit naar GP van Spanje: ‘Dit momentum nog even behouden’
18 juni 2024 15:15 - GP Spanje
‘Red Bull wil controversiële ‘flexi-wings’ van Ferrari en McLaren kopiëren’
18 juni 2024 14:40 - Nieuws