Marussia is op tijd klaar voor Jerez
Daan de Geus
22 januari 2014
Ook het team van Marussia heeft haar 2014-bolide op tijd af en zal dus deelnemen aan de eerste wintertest in Jerez. Dat heeft de renstal via Twitter bekend gemaakt.
De Russisch-Engelse formatie hield aanvankelijk nog een slag om de arm, maar heeft inmiddels aangegeven dat de ontwikkeling van de MR03 volgens plan is verlopen en het team er volgende week dus gewoon bij is.
Wanneer Marussia de nieuwe bolide officieel presenteert, heeft de renstal nog niet medegedeeld. Het plan voor Jerez is echter om coureurs Jules Bianchi en Max Chilton gelijk vol aan het (test)werk te zetten en alle nieuwe onderdelen te laten uitproberen.
De bekendmaking van Marussia betekent dat tien van de elf teams hebben toegezegd er in Jerez bij te zijn, met Lotus als enige renstal die verstek laat gaan.
Winterperikelen
Dat Marussia er vanaf de eerste test bij is, is goed nieuws voor het team, dat in het verleden nog wel eens een test moet laten schieten. In haar debuutseizoen 2010 was de renstal bijvoorbeeld niet bij de eerste test, al ontbraken er toen wel meer teams. In 2011 was het team er wel elke dag bij, maar in 2012 miste het de eerste reeks testdagen, verscheen het bij de tweede test met haar oude 2011-bolide en moest het de laatste twee wintertests laten schieten omdat de nieuwe auto niet door de crashtests was gekomen. In 2013 kon Marussia elke testdag meedoen, maar zorgden de coureurswisselingen voor problemen. Nadat Timo Glock nog voor de wintertests op straat werd gezet, arriveerde het geld van vervanger Luiz Razia niet. Na twee dagen testen kreeg ook hij dus zijn congé. Max Chilton moest daardoor tijdens de tweede testweek alles alleen doen, want een vervanger voor Razia was er niet. Die kwam pas – in de persoon van Jules Bianchi – halverwege de derde en laatste week, en Bianchi kon toen nog maar anderhalve dag voor Marussia testen.
Dat Marussia er vanaf de eerste test bij is, is goed nieuws voor het team, dat in het verleden nog wel eens een test moet laten schieten. In haar debuutseizoen 2010 was de renstal bijvoorbeeld niet bij de eerste test, al ontbraken er toen wel meer teams. In 2011 was het team er wel elke dag bij, maar in 2012 miste het de eerste reeks testdagen, verscheen het bij de tweede test met haar oude 2011-bolide en moest het de laatste twee wintertests laten schieten omdat de nieuwe auto niet door de crashtests was gekomen. In 2013 kon Marussia elke testdag meedoen, maar zorgden de coureurswisselingen voor problemen. Nadat Timo Glock nog voor de wintertests op straat werd gezet, arriveerde het geld van vervanger Luiz Razia niet. Na twee dagen testen kreeg ook hij dus zijn congé. Max Chilton moest daardoor tijdens de tweede testweek alles alleen doen, want een vervanger voor Razia was er niet. Die kwam pas – in de persoon van Jules Bianchi – halverwege de derde en laatste week, en Bianchi kon toen nog maar anderhalve dag voor Marussia testen.
Gerelateerd nieuws