FIA verduidelijkt strafmaat vervangen V6-motoren
Sutton Images
Daan de Geus
13 december 2013
De wedstrijdleiding tijdens een Grands Prix zal – op last van de FIA – voortaan zwaardere straffen opleggen voor het vervangen van motor(onderdelen) en onveilig verlaten van de pitstraat.
Dat meldt Autosport, dat weet te berichten dat de FIA heeft aangekondigd met ingang van seizoen 2014 zwaardere straffen uit te gaan delen voor unsafe releases in de pitstraat.
Als coureurs voortaan tijdens een vrije training op een onveilige manier hun garage uitrijden, kunnen ze een gridstraf krijgen voor de race, terwijl onveilig uit de pits vertrekken tijdens de race zelf tot een gridstraf voor tien plaatsen voor de volgende wedstrijd leidt, met mogelijk ook nog een tijdstraf voor de huidige race.
Motor
Ook de straf voor het vervangen van de in 2014 nieuwe V6-motoren of onderdelen daarvan is verduidelijkt door de FIA. Volgens Autosport heeft de internationale autosportfederatie bepaald dat elke krachtbron uit zes componenten bestaat, waarvan van elk component gedurende het seizoen vijf exemplaren per coureur/auto mogen worden gebruikt. Als een motor-onderdeel, zoals bijvoorbeelde de turbo, dusdanig vaak wordt vervangen dat een zesde exemplaar nodig is, levert dat een gridstraf van tien plaatsen op, terwijl elk volgend onderdeel dat daaropvolgend aan haar zesde stuk toe is – zoals bijvoorbeelde de elektronica of de verbrandingsmotor- een bijkomende straf van vijf plaatsen oplevert. Mocht er daarna, om bij ons voorbeeld te blijven, een zevende exemplaar van de turbo nodig zijn omdat nummer zes stuk is gegaan, dan levert dat weer tien plaatsen straf op, plus weer eventueel vijf plaatsen straf voor andere onderdelen die aan hun zevende exemplaar toe zijn. Mocht een motor in zijn totaal worden vervangen, dan moet de coureur in kwestie vanuit de pits starten. Strafplaatsen sparen
Een andere verandering in het strafboek van de FIA, is dat coureurs die te ver achteraan de grid staan om bijvoorbeeld een straf van tien plaatsen in zijn geheel te kunnen inlossen – bijvoorbeeld door van de negentiende naar de laatste plek te worden teruggezet en zo in essentie maar drie plekjes in te leveren – het resterende aantal strafplaatsen voortaan zullen meenemen naar de volgende Grand Prix.
Ook de straf voor het vervangen van de in 2014 nieuwe V6-motoren of onderdelen daarvan is verduidelijkt door de FIA. Volgens Autosport heeft de internationale autosportfederatie bepaald dat elke krachtbron uit zes componenten bestaat, waarvan van elk component gedurende het seizoen vijf exemplaren per coureur/auto mogen worden gebruikt. Als een motor-onderdeel, zoals bijvoorbeelde de turbo, dusdanig vaak wordt vervangen dat een zesde exemplaar nodig is, levert dat een gridstraf van tien plaatsen op, terwijl elk volgend onderdeel dat daaropvolgend aan haar zesde stuk toe is – zoals bijvoorbeelde de elektronica of de verbrandingsmotor- een bijkomende straf van vijf plaatsen oplevert. Mocht er daarna, om bij ons voorbeeld te blijven, een zevende exemplaar van de turbo nodig zijn omdat nummer zes stuk is gegaan, dan levert dat weer tien plaatsen straf op, plus weer eventueel vijf plaatsen straf voor andere onderdelen die aan hun zevende exemplaar toe zijn. Mocht een motor in zijn totaal worden vervangen, dan moet de coureur in kwestie vanuit de pits starten. Strafplaatsen sparen
Een andere verandering in het strafboek van de FIA, is dat coureurs die te ver achteraan de grid staan om bijvoorbeeld een straf van tien plaatsen in zijn geheel te kunnen inlossen – bijvoorbeeld door van de negentiende naar de laatste plek te worden teruggezet en zo in essentie maar drie plekjes in te leveren – het resterende aantal strafplaatsen voortaan zullen meenemen naar de volgende Grand Prix.
Gerelateerd nieuws