Kimi Räikkönen is duidelijk nog zoekende naar de juiste afstelling van zijn Lotus. De Fin glijdt alle kanten op. Ook teamgenoot Romain Grosjean heeft zijn auto nog niet volledig onder controle, maar is wel sneller dan zijn teamgenoot en blijft enigszins in de buurt van de Red Bulls. Mercedes en Ferrari verdelen de plaatsen vier tot en met zeven, terwijl de McLarens achter Räikkönen de toptien completeren.
Giedo van der Garde is wederom de snelste man in het achterhoedegevecht tussen de Caterhams en Marussia’s. De Nederlander staat zelfs nog een tijd boven de Sauber van Esteban Gutiérrez, Toro Rosso van Jean-Eric Vergne en Force India van Paul di Resta, die weer fit genoeg is om het stuur over te nemen van reservecoureur James Calado. Als die coureurs ook hun kwalificatiesimulatie achter de rug hebben, staat Van der Garde weer negentiende.
In het laatste deel van de sessie richt iedereen zich op de lange runs en zijn er weinig verschuivingen meer in de tijdentabel. Op de baan wordt nog wel wat geschoven, want grip is nog altijd schaars op het circuit. Vooral de linkervoorbanden met de zachte compound hebben het zwaar te verduren en vertonen veel sporen van slijtage. “Mijn hemel, dat ziet er slecht uit”, verzucht Nico Hülkenberg als hij de pits inrijdt na een run en een blik werpt op zijn banden.
Pastor Maldonado haalt de pitstraat niet eens wanneer de wielmoer van zijn rechtervoorwiel af valt. De Venezolaan probeert de pits nog te halen, maar strandt op de inrit en moet door de marshals worden gerepatrieerd. In Japan verloor de Williams-coureur ook al een wiel, waarvoor het team een hoge boete kreeg.