F1 2013 is in veel opzichten een evolutie van zijn voorgangers. Dat kan ook weinig anders, want als er geen grote veranderingen in de sport zijn, vallen die ook in de officiële game niet te verwachten. Toch biedt F1 2013 meer dan alleen een update van de deelnemerslijst en auto’s. Zo is er voor het eerst in de reeks de mogelijkheid om met historische auto’s te rijden.

Ben jij de snelste lezer van Formule 1? Doe dan mee aan onze F1 2013-competitie.

Omdat ontwikkelaar Codemasters gebonden is aan een licentieovereenkomst met de FOM van Bernie Ecclestone kan het zich weinig vrijheid permitteren. Alles moet zo veel mogelijk overeen komen met de realiteit. Alleen is het gras wat groener, de lucht wat blauwer (dus geen smog, wel regen, soms zelfs plaatselijk) en zijn de tribunes wat voller. Maar coureurs mogen niet voor de concurrent rijden, dus zelfs virtueel blijft de vraag onbeantwoord hoe Sebastian Vettel het er in een andere auto of een andere coureur in zijn Red Bull het ervan af zou brengen.

Historisch
Dankzij de toevoeging van een ‘classic mode’ nemen nu wel coureurs en auto’s uit het verleden het tegen elkaar op. Ook hier vormen juridische afspraken echter een beperking, zo ontbreekt bijvoorbeeld McLaren. Wel is er een eclectische collectie van Lotus, Ferrari en Williams, waarmee zowel op klassieke circuits (Jerez en Brands Hatch) als hedendaagse banen kan worden gereden. Extra auto’s uit de jaren negentig en circuits (Imola en Estoril) zijn tegen bijbetaling te downloaden. De classic content heeft standaard een retrolook, maar het kleurfilter kan ook worden uitgeschakeld voor wie de auto’s van toen in volle glorie wil zien.

Hollands Glorie
Voor het eerst in de geschiedenis van deze gamereeks (die in 2009 begon met een eenmalige Wii-versie en vanaf 2010 jaarlijks voor Xbox, Playstation en PC verschijnt) kunnen gamers in de huid kruipen van een Nederlandse coureur, dankzij het Formule 1-debuut van Giedo van der Garde bij Caterham. Ook Robin Frijns heeft overigens nog een cameo, als testcoureur van Sauber bij de Young Driver Test waarmee het spel begint.

Deze rookietest is vooral voor beginnende spelers handig om te wennen aan de werking van de auto, inclusief snufjes als KERS en DRS. Gevorderde gamers en doorgewinterde F1-fans gaan er liever zo snel mogelijk doorheen. De enige stimulans is om door middel van hoge scores een betere auto te bemachtigen voor de start van de carrièremodus. Even lijkt F1 2013 iets te veel van de werkelijkheid overgenomen te hebben wanneer al tijdens een proefrit van een paar honderd meter een band ontploft, maar dit blijkt alleen bedoeld om de terugspoelfunctie uit te leggen. Net als in de eerdere edities kunnen foutjes worden weggepoetst door even terug te gaan in de tijd.

Kamikaze
De banden zijn in het vervolg een minder grote bron van ergernis dan voorheen. De prestaties en wegligging nemen wel af, maar het valt allemaal beter te controleren. De auto glijdt meer, maar door te corrigeren kan een spin vaker worden voorkomen. F1 2013 lijkt sowieso een stuk vergeeflijker te zijn. De wedstrijdleiding strooit wat minder gretig met straffen, al zitten er altijd discutabele beslissingen tussen.

Online mag het juist wel wat strenger, want daar kom je stelselmatig wildebrassen tegen. Er is geen rankingsysteem meer, waardoor kamikazeacties geen gevolgen hebben. Ook ontbreekt daardoor een doel om races te rijden anders dan zo veel mogelijk overwinningen te behalen. F1 2013 zet duidelijk in op groepen die zelf hun online kampioenschappen opzetten. Onderlinge competitie tussen spelers die zich daadwerkelijk in dezelfde ruimte begeven is daarentegen een ondergeschoven kindje. De makers gaan er blijkbaar van uit dat F1 2013 vooral online of solo wordt gespeeld.

Scenario
De carrièremodus is met een minimale lengte van de races van 25 procent van de werkelijke afstand een aardige beproeving. Wel kan het raceweekend worden ingekort door de vrije trainingen over te slaan en de kwalificatie te beperken tot één run. Maar wie even een snelle race wil rijden, kan zich beter uitleven in een van de andere spelvormen, zoals ‘time trials’, de ‘season challenge’ waarin rivalen kunnen worden uitgedaagd of de nieuwe ‘scenario mode’ waarin specifieke korte opdrachten moeten worden uitgevoerd, zoals op versleten banden de concurrentie voor blijven of na een drivethroughpenalty een weg terug naar het podium zien te vinden. In de meeste scenario’s is de voorgeprogrammeerde uitkomst overigens dat Sebastian Vettel wint. Net echt dus. 

Meer over de totstandkoming van F1 2013 in nummer 16 van Formule 1

Bestel de game hier.