Daan de Geus
17 oktober 2013
2014 wordt geen tussenjaar voor McLaren, het team dat dan voor het laatst met Mercedes-motoren rijdt en in 2015 een grote verandering ondergaat als een nauwe samenwerking met Honda begint.
“Helemaal niet”, antwoordt McLaren-kopstuk Jonathan Neale op de vraag van Autosport of McLaren al verder kijkt dan 2014 en zich vooral op 2015 richt. “Als ik kijk naar hoe we ons momenteel – samen met Mercedes – wat de ontwikkeling van de nieuwe auto betreft voorbereiden op komend seizoen, dan lijkt het me duidelijk dat dat niet het geval is.”
McLaren is daarnaast eveneens druk doende de structuur van het team en de technische afdelingen te versterken, benadrukt Neale. “Zoals je zou verwachten van een team als McLaren, hebben we een flink aantal wijzigingen doorgevoerd en versterkingen in de planning staan”, vertelt de managing director wiens renstal niet nog zo’n teleurstellend jaar als het huidige wil doormaken.
Tijdens het raceweekend in Japan werd bekend dat McLaren Red Bulls aerodynamica-specialist Peter Prodromou heeft gestrikt, maar dat het vermoedelijk nog lang gaat duren voordat hij zich daadwerkelijk bij het team kan voegen aangezien hij een tot en met 2015 doorlopend contract met Red Bull heeft.
“Peter is waarschijnlijk de aanwinst die het langst op zich gaat laten wachten, maar op korte termijn staat er ook nog veel meer te gebeuren”, verkondigt Neale alvast.
Mercedes
Neale en McLaren maken zich er verder geen zorgen om dat motorleverancier Mercedes haar, nu al duidelijk is dat McLaren vanaf 2015 met Honda in zee gaat, met mindere motoren gaat afschepen in het eerste jaar van het V6-turbo-tijdperk. “Ik ken de mensen bij Mercedes goed en ben er niet bang voor dat ze ons anders gaan behandelen”, geeft Neale aan, waarbij hij uitlegt dat een ongelijke behandeling sowieso niet in het voordeel van Mercedes zou zijn: “We mogen in 2014 slechts vijf motoren per bolide gebruiken, wat voor een motorleverancier betekent dat elk onderdeel van goede kwaliteit moet zijn en dus op dezelfde manier geproduceerd moet worden.” “Van verschillende motorspecificaties zal geen sprake zijn”, denkt Neale. “Ik sluit niet uit dat als de testbank de indicatie geeft dat één motor net een klein beetje beter is, deze naar het team van Mercedes zelf gaat, maar dat soort verschillen zullen marginaal zijn.” “Ze zullen ons waarschijnlijk niet zoveel achtergrondinformatie over de motor geven als voorheen, maar qua verdere technische ondersteuning maak ik me geen zorgen. Voor Mercedes als motorleverancier is het bovendien alleen maar goed als de motoren gelijk zijn, want komt de kwaliteit van hun motoren over het algemeen ten goede en is goede reclame voor ze.” Wolff
Toto Wolff, de motorsportchef van Mercedes, belooft dat McLaren dezelfde behandeling zal krijgen als haar eigen fabrieksteam en de andere klantenteams Force India en Williams. “McLaren is een klant met wie we een lange geschiedenis hebben, dus we gaan er alles aan doen ze zo goed mogelijk te ondersteunen. Daarnaast wordt er vandaag de dag niet langer met verschillende motorspecificaties gewerkt en verbiedt het technische reglement dat ook. Alle teams met Mercedes-motoren zullen dan ook dezelfde behandeling krijgen”, zegt hij tegen ESPNF1.
Neale en McLaren maken zich er verder geen zorgen om dat motorleverancier Mercedes haar, nu al duidelijk is dat McLaren vanaf 2015 met Honda in zee gaat, met mindere motoren gaat afschepen in het eerste jaar van het V6-turbo-tijdperk. “Ik ken de mensen bij Mercedes goed en ben er niet bang voor dat ze ons anders gaan behandelen”, geeft Neale aan, waarbij hij uitlegt dat een ongelijke behandeling sowieso niet in het voordeel van Mercedes zou zijn: “We mogen in 2014 slechts vijf motoren per bolide gebruiken, wat voor een motorleverancier betekent dat elk onderdeel van goede kwaliteit moet zijn en dus op dezelfde manier geproduceerd moet worden.” “Van verschillende motorspecificaties zal geen sprake zijn”, denkt Neale. “Ik sluit niet uit dat als de testbank de indicatie geeft dat één motor net een klein beetje beter is, deze naar het team van Mercedes zelf gaat, maar dat soort verschillen zullen marginaal zijn.” “Ze zullen ons waarschijnlijk niet zoveel achtergrondinformatie over de motor geven als voorheen, maar qua verdere technische ondersteuning maak ik me geen zorgen. Voor Mercedes als motorleverancier is het bovendien alleen maar goed als de motoren gelijk zijn, want komt de kwaliteit van hun motoren over het algemeen ten goede en is goede reclame voor ze.” Wolff
Toto Wolff, de motorsportchef van Mercedes, belooft dat McLaren dezelfde behandeling zal krijgen als haar eigen fabrieksteam en de andere klantenteams Force India en Williams. “McLaren is een klant met wie we een lange geschiedenis hebben, dus we gaan er alles aan doen ze zo goed mogelijk te ondersteunen. Daarnaast wordt er vandaag de dag niet langer met verschillende motorspecificaties gewerkt en verbiedt het technische reglement dat ook. Alle teams met Mercedes-motoren zullen dan ook dezelfde behandeling krijgen”, zegt hij tegen ESPNF1.