Van der Garde kwam vorig jaar al even in actie op het Korea International Circuit. “Omdat ik hier al een keer een vrije training had gereden, was het niet allemaal nieuw en dat helpt natuurlijk”, zegt hij. “Iedere ronde telt in de voorbereiding.”
“Aanvankelijk was de balans niet geweldig”, vervolgt Van der Garde. “Ik had last van overstuur en gebrek aan tractie, maar tegen het einde van de eerste sessie hadden we al veel progressie geboekt.”
Die stijgende lijn nam Van der Garde mee naar de tweede sessie. “Daar kon ik onmiddellijk de limiet opzoeken”, aldus de Caterham-coureur. “De aanpassingen die we tussendoor hadden gedaan, werkten goed. Op de superzachte banden had ik nog iets te veel onderstuur en maakte ik een foutje, dus er zit nog meer in.”
Zijn lange run ging ook niet helemaal volgens plan. “Na zestien ronden werd ik opgehouden door een andere coureur”, vertelt Van der Garde. “Ik moest van het gas, waardoor de banden afkoelden. In plaats van ze opnieuw op temperatuur te proberen te krijgen, riep het team me binnen en heb ik de rest van de sessie op de mediums uitgereden.”
Teamgenoot Charles Pic kende een redelijke dag. “De algemene balans en de stabiliteit aan de achterkant hebben we gedurende de dag kunnen verbeteren”, zegt hij. “Daar staat tegenover dat de tractie nog niet geweldig is. Ook in de erg langzame bochten gedraagt de auto zich nog niet optimaal.”
Dat het circuit op de eerste dag weinig grip te bieden had, komt niet als een verrassing voor Pic, en de andere coureurs. De Fransman verbaast zich wel over de nieuwe uitgang van de pitgang. “Die is erg hobbelig”, verklaart hij.
“De superzachte banden hadden het beste al binnen een ronde gehad, maar de slijtage van de mediums viel mee. Dat geeft ons mogelijkheden voor zondag, als het droog blijft tenminste.”