Daan de Geus
7 september 2013
Marussia-coureurs Jules Bianchi en Max Chilton werden vandaag allebei afgeremd door de ballast die ze meezeulden en kwamen (mede) daardoor op de laatste twee plaatsen terecht.
Voor Bianchi – vandaag voorlaatste, vier tienden voor Chilton – ging het om spreekwoordelijke ballast: de Fransman werd – zo laat hij tussen de regels door blijken – nog altijd gehinderd door het feit dat hij gisteren na het uitzitten van VT1 geen goede afstelling had gevonden.
“Het is duidelijk dat ik dit weekend tijd verlies doordat ik het met de auto aan de stok heb en in de kwalificatie is het ons helaas ook niet gelukt om een goede balans te vinden”, verzucht hij. “Erg jammer, want ik had het graag goed willen doen op dit bijzondere circuit. Ik hou echter hoop dat we morgen in de race een beter tempo aan de dag kunnen leggen en er zich toch nog enkele kansen voordoen.”
Chilton
Voor Max Chilton was de ballast die hem afremde van fysieke aard: hij werd door een probleem met de tankinstallatie met 19.5 kilo te veel benzine op pad gestuurd. “Iedereen die kan rekenen weet hoeveel effect dat heeft, dus ik haal er troost uit dat mijn prestatie in verhouding tot de jongens om mij heen grotendeels daardoor verklaard kan worden”, zo laat de rode lantaarndrager optekenen. Voor morgen probeert ook Chilton ondanks zijn laatste startpositie nog enige hoop te koesteren. “Het is duidelijk dat het niet makkelijk wordt, maar we gaan er alles aan doen om er nog iets van te maken.”
Voor Max Chilton was de ballast die hem afremde van fysieke aard: hij werd door een probleem met de tankinstallatie met 19.5 kilo te veel benzine op pad gestuurd. “Iedereen die kan rekenen weet hoeveel effect dat heeft, dus ik haal er troost uit dat mijn prestatie in verhouding tot de jongens om mij heen grotendeels daardoor verklaard kan worden”, zo laat de rode lantaarndrager optekenen. Voor morgen probeert ook Chilton ondanks zijn laatste startpositie nog enige hoop te koesteren. “Het is duidelijk dat het niet makkelijk wordt, maar we gaan er alles aan doen om er nog iets van te maken.”
Gerelateerd nieuws
FIA geeft fout met kraan op de baan in GP Japan toe: ‘Hadden moeten wachten’
21 oktober 2022 18:23 - GPVerenigdeStaten2022
Frijns herinnert harde clash met Bianchi: ‘Jules liet de deur open, ik remde heel laat’
01 april 2020 09:26 - Nieuws