Sutton Images
Daan de Geus
26 augustus 2013
Volgens Lotus-eigenaar Gérard Lopez is het aanblijven van Kimi Räikkönen bij de renstal uit Enstone ook deels afhankelijk van de rol die motorleverancier Renault bij het team wil spelen.
In interview met Motorsport-Total vertelt Lopez dat niet alleen de sportieve mogelijkheden en financiën van Lotus een belangrijk gespreksonderwerp zijn in de onderhandelingen met Räikkönen en zijn manager Steve Robertson, maar ook de technische kant van het verhaal ruimschoots aan bod komt.
“Kimi heeft twee maanden geleden al tegen ons gezegd dat hij graag wil blijven, zolang wij hem bepaalde technische garanties kunnen geven”, stelt Lopez, die desgevraagd wel wil uitleggen om wat voor garanties dat (onder meer) gaat: “Wat voor Kimi het belangrijkste is, is dat wij volgend jaar nog steeds een topteam zijn. Hij wil dus niet dat we in 2014, waarin ingrijpende reglementswijzigingen worden doorgevoerd, slechts een klantenteam zijn.”
Renault
Met de term klantenteam doelt Lopez uiteraard op de leveringen van motoren, die Lotus volgend jaar naar alle waarschijnlijkheid weer van Renault zal afnemen. Volgens de Luxemburger is het echter niet zo dat Räikkönen erop inzet dat ‘Team Enstone’ – dat van 2001 tot en met 2009 in handen was van Renault – weer een fabrieksteam van de Franse autofabrikant wordt: “Maar we kijken wel of het mogelijk is om de samenwerking in één of andere vorm weer verder aan te halen.” “Dat is ook de reden dat we nog geen nieuw contract met Renault hebben getekend”, verklaart Lopez, die hoopt snel duidelijkheid te hebben en tot slot voor de goede orde meedeelt dat het onderhandelen over de hoogte van Räikkönens salaris ‘niet het probleem is’.
Met de term klantenteam doelt Lopez uiteraard op de leveringen van motoren, die Lotus volgend jaar naar alle waarschijnlijkheid weer van Renault zal afnemen. Volgens de Luxemburger is het echter niet zo dat Räikkönen erop inzet dat ‘Team Enstone’ – dat van 2001 tot en met 2009 in handen was van Renault – weer een fabrieksteam van de Franse autofabrikant wordt: “Maar we kijken wel of het mogelijk is om de samenwerking in één of andere vorm weer verder aan te halen.” “Dat is ook de reden dat we nog geen nieuw contract met Renault hebben getekend”, verklaart Lopez, die hoopt snel duidelijkheid te hebben en tot slot voor de goede orde meedeelt dat het onderhandelen over de hoogte van Räikkönens salaris ‘niet het probleem is’.
Gerelateerd nieuws
Startnummer 11: Een toptalent met een naam als een operazanger: Elio de Angelis
15 augustus 2023 19:00 - Startnummers
De laatste van Kimi: Eindelijk een Pirelli-pet voor zoon Robin
19 oktober 2022 11:59 - GPVerenigdeStaten2022