Pirelli heeft aangegeven tijdens de Grand Prix van Duitsland banden te gebruiken die eerder tijdens de vrije trainingen in Canada werden getest. Het gaat hier om banden met een kern van kevlar.

Het is slecht een eerste stap bij het aanpassen van de banden. De Italiaanse bandenfabrikant gaf eveneens aan voor de Grote Prijs van Hongarije met een compleet nieuw gamma aan banden op de proppen te komen. Het zou gaan om banden met een opbouw gelijk aan die uit het jaar 2012, maar dan met de rubbersamenstelling van het huidige seizoen.

Met het aanpassen van de banden neemt Pirelli de nodige maatregelen om een herhaling van afgelopen raceweekend te voorkomen, al wijt het de bandenproblemen niet aan zichzelf. Uit eigen onderzoek blijkt dat het wisselen van linker -en rechter achterbanden een belangrijke oorzaak was van de klapbanden, iets wat eerder geen probleem bleek. Dit wordt voor de komende Grand Prix dan ook verboden, simpelweg omdat het wisselen van de banden nu gevaarlijk wordt geacht vanwege de asymmetrische structuur.

Uit hetzelfde onderzoek blijkt tevens dat de teams met extreem lage bandenspanning reden, dat ze de auto’s afstelden met te veel camber en dat enkele kerbstones in Silverstone simpelweg te hoog waren. Pirelli voegt daaraan toe dat de banden volledig veilig zijn, mits ze op de juiste manier worden gebruikt. De bandenfabrikant roept de FIA dan ook op regels op te stellen met betrekking tot de bandenspanning en het gebruik van camber.

Paul Hembery, motorsportdirecteur van Pirelli, is wel degelijk geschrokken van wat er in Silverstone gebeurde: “Het kwam volkomen onverwacht en het is de eerste keer in ruim honderd jaar tijd dat iets dergelijks gebeurd met onze banden. Het is duidelijk dat hier iets aan gedaan moet worden en daarom voeren we op termijn meerdere aanpassingen door, in ieder geval totdat er een nieuwe regelgeving omtrent het afstellen van de banden wordt ingevoerd. Gelukkig hebben we herhaaldelijk gemerkt dat de teams zich graag snel aan willen en kunnen passen aan nieuwe regels, als dat de veiligheid ten goede komt.”