Bouke van den Berg
28 juni 2013
Twaalf strafpunten volstaan vanaf volgend jaar voor een schorsing van één Grand Prix. Het is een van een aantal wijzigingen in het sportieve reglement van de Formule 1.
Een strafpunt blijft twaalf maanden geldig. Het strafpuntensysteem vervangt de reprimanderegeling. Nu geldt nog dat je met drie reprimandes op zak een gridstraf van tien plaatsen krijgt. Het nieuwe systeem is een antwoord op de, zo stellen coureurs, willekeur waarmee straffen worden uitgedeeld. De startcrash die Romain Grosjean vorig jaar in België veroorzaakte wakkerde de discussie die tot dit strafpuntensysteem heeft geleid aan. De FIA schrijft in een verklaring niet elk incident als één puntje geldt. “De hoogte per incident kan oplopen tot drie punten. Het hangt af van de ernst van het incident”, zegt de autosportfederatie in een verklaring. Andere wijzigingen in het sportieve reglement zijn bijvoorbeeld dat versnellingsbakken vanaf volgend jaar niet vijf, maar zes races mee moeten gaan. Ook is de snelheidsbeperking in de pitstraat nu voortaan elk weekend, behalve in Australië, Monaco en Singapore, elke dag tachtig kilometer per uur. Ook de procedure waarin een coureur een onterecht verkregen positie kan teruggeven is aangepast. Tevens is de getrapte neus vanaf 2014 definitief verleden tijd. Van de dekmantel van het ding, een kapje, wordt maar sporadisch gebruik gemaakt.
Een strafpunt blijft twaalf maanden geldig. Het strafpuntensysteem vervangt de reprimanderegeling. Nu geldt nog dat je met drie reprimandes op zak een gridstraf van tien plaatsen krijgt. Het nieuwe systeem is een antwoord op de, zo stellen coureurs, willekeur waarmee straffen worden uitgedeeld. De startcrash die Romain Grosjean vorig jaar in België veroorzaakte wakkerde de discussie die tot dit strafpuntensysteem heeft geleid aan. De FIA schrijft in een verklaring niet elk incident als één puntje geldt. “De hoogte per incident kan oplopen tot drie punten. Het hangt af van de ernst van het incident”, zegt de autosportfederatie in een verklaring. Andere wijzigingen in het sportieve reglement zijn bijvoorbeeld dat versnellingsbakken vanaf volgend jaar niet vijf, maar zes races mee moeten gaan. Ook is de snelheidsbeperking in de pitstraat nu voortaan elk weekend, behalve in Australië, Monaco en Singapore, elke dag tachtig kilometer per uur. Ook de procedure waarin een coureur een onterecht verkregen positie kan teruggeven is aangepast. Tevens is de getrapte neus vanaf 2014 definitief verleden tijd. Van de dekmantel van het ding, een kapje, wordt maar sporadisch gebruik gemaakt.
Gerelateerd nieuws