WMSC keurt testplan 2014 goed
Daan de Geus
28 juni 2013
De World Motor Sport Council, de hoogste wetgevende macht van de internationale autosportfederatie FIA, heeft het plan van de Formule 1 goedgekeurd om met ingang van 2014 weer tussentijds te testen.
De FIA heft daarmee het testverbod op, dat sinds 2009 van kracht is, maar van ongelimiteerd testen zal alsnog geen sprake zijn: de WMSC heeft namelijk bepaald dat er – zoals eerder voorgesteld – vier tweedaagse testsessies gehouden gaan worden die allemaal op de dinsdag en woensdag na een Europese Grand Prix zullen volgen.
Na welke races er getest wordt, is nog niet bepaald, maar de verwachting is dat dit na de Grote Prijzen van Spanje, Engeland, Hongarije en Italië gaat gebeuren. In ruil voor deze extra testdagen verdwijnt de Young Driver Test echter met ingang van 2014 en moeten de teams tevens de acht filmdagen inleveren waarop ze honderd kilometer mogen rijden voor promotionele doeleinden of om stiekem te testen.
Een andere aanpassing in het testreglement is dat de wintertests in 2014 al in januari zullen beginnen, in plaats van in februari. Deze wijziging is doorgevoerd omdat teams zo vroeg mogelijk willen beginnen met het testen van de nieuwe V6-turbomotoren die in 2014 hun entree maken en waarvan elke coureur gedurende het gehele seizoen maar vijf stuks mag gebruiken.
Andere wijzigingen
De World Motor Sport Council heeft verder nog besloten dat teams met ingang van 2014 minder tijd in de windtunnel mogen doorbrengen, terwijl ook de zogenaamde CFD-werkzaamheden aan banden gelegd zullen worden. De maatregelen worden doorgevoerd ‘om de kosten te besparen en het mogelijk te maken dat twee teams één windtunnel kunnen delen’. Daarnaast wordt het al eerder besproken ‘puntenrijbewijs’ ingevoerd en zorgt een andere opvallende verandering ervoor dat teams voortaan een extra setje banden krijgen om in het eerste half uur van de VT1 te gebruiken, zodat er dan hopelijk meer gereden wordt. Verder mag een bolide met ingang van 2014 tijdens een race nog maar maximaal 100 liter benzine gebruiken. Klik hier voor een volledig overzicht van alle wijzigingen voor 2014.
De World Motor Sport Council heeft verder nog besloten dat teams met ingang van 2014 minder tijd in de windtunnel mogen doorbrengen, terwijl ook de zogenaamde CFD-werkzaamheden aan banden gelegd zullen worden. De maatregelen worden doorgevoerd ‘om de kosten te besparen en het mogelijk te maken dat twee teams één windtunnel kunnen delen’. Daarnaast wordt het al eerder besproken ‘puntenrijbewijs’ ingevoerd en zorgt een andere opvallende verandering ervoor dat teams voortaan een extra setje banden krijgen om in het eerste half uur van de VT1 te gebruiken, zodat er dan hopelijk meer gereden wordt. Verder mag een bolide met ingang van 2014 tijdens een race nog maar maximaal 100 liter benzine gebruiken. Klik hier voor een volledig overzicht van alle wijzigingen voor 2014.
Gerelateerd nieuws