Sutton Images
Bouke van den Berg
20 juni 2013
Als Mercedes fout zit, zit Ferrari ook fout. Aldus Mercedes. De Italiaanse renstal voerde dit jaar immers ook een bandentest uit voor Pirelli.
Dat deed de Scuderia weliswaar met een auto van twee jaar oud, wat wél mag, maar Mercedes stelt dat er toch sprake van zijn dat Ferrari de regels heeft overtreden. In Artikel 22, het deel in het sportieve reglement dat over het testverbod gaat, staat immers dat er niet getest mag worden met een auto die, gezien het technisch reglement, substantieel overeenkomt met de wagens van het huidige technische reglement. “Wij zien het zo: als wij Artikel 22 verkeerd hebben geïnterpreteerd, dan geldt dat ook voor Ferrari”, aldus Mercedes’ advocaat Paul Harris. Ferrari testte voorafgaand aan de Grand Prix van Spanje met Pedro de la Rosa voor Pirelli in de wagen van 2011, Mercedes testte na de race in Barcelona in de wagen van 2013. “Zij hebben ook getest en in onze ogen deden ze dat met een wagen die veel overeenkomt met de auto’s onder het huidige reglement. Auto’s uit 2011 verschillen niet veel met die uit 2012 en 2013.” “Er was maar een halve seconde verschil tussen de auto’s uit 2011 en 2013”, stelt Harris over rondetijden tijdens de tests in Barcelona. “Dat onderschrijft ons argument dat er weinig verschil tussen de auto’s is.” Ferrari moet het bij Harris nog meer ontgelden. Zo zei hij dat het team in 2012 ook een bandentest uitvoerde met Felipe Massa aan het stuur. “Het gebrek aan transparantie dat wij nu tegenkomen, is identiek aan het gebrek aan transparantie bij de tests van Ferrari.” Foto Sutton Images: Domenicali en Brawn in betere tijden.
Dat deed de Scuderia weliswaar met een auto van twee jaar oud, wat wél mag, maar Mercedes stelt dat er toch sprake van zijn dat Ferrari de regels heeft overtreden. In Artikel 22, het deel in het sportieve reglement dat over het testverbod gaat, staat immers dat er niet getest mag worden met een auto die, gezien het technisch reglement, substantieel overeenkomt met de wagens van het huidige technische reglement. “Wij zien het zo: als wij Artikel 22 verkeerd hebben geïnterpreteerd, dan geldt dat ook voor Ferrari”, aldus Mercedes’ advocaat Paul Harris. Ferrari testte voorafgaand aan de Grand Prix van Spanje met Pedro de la Rosa voor Pirelli in de wagen van 2011, Mercedes testte na de race in Barcelona in de wagen van 2013. “Zij hebben ook getest en in onze ogen deden ze dat met een wagen die veel overeenkomt met de auto’s onder het huidige reglement. Auto’s uit 2011 verschillen niet veel met die uit 2012 en 2013.” “Er was maar een halve seconde verschil tussen de auto’s uit 2011 en 2013”, stelt Harris over rondetijden tijdens de tests in Barcelona. “Dat onderschrijft ons argument dat er weinig verschil tussen de auto’s is.” Ferrari moet het bij Harris nog meer ontgelden. Zo zei hij dat het team in 2012 ook een bandentest uitvoerde met Felipe Massa aan het stuur. “Het gebrek aan transparantie dat wij nu tegenkomen, is identiek aan het gebrek aan transparantie bij de tests van Ferrari.” Foto Sutton Images: Domenicali en Brawn in betere tijden.
Gerelateerd nieuws
Verstappen nog steeds in trek bij Mercedes: ‘Toekomst van Russell in gevaar’
18 juni 2024 17:15 - Nieuws
‘Red Bull wil controversiële ‘flexi-wings’ van Ferrari en McLaren kopiëren’
18 juni 2024 14:40 - Nieuws
Carlos Sainz over aanstaande transfer: ‘Alle mogelijke teams willen me hebben’
18 juni 2024 13:45 - Nieuws