Daan de Geus
1 juni 2013
Na een tegenvallende race in Monaco hoopt Lotus-coureur Kimi Räikkönen volgend weekend in Canada terug te slaan. “Er is geen reden om aan te nemen dat we niet competitief zullen zijn.”
Met wat voor gevoel kijk je terug op de race in Monaco, waarin je als tiende eindigde?
“Het resultaat was slecht, dat lijkt me duidelijk. Het had natuurlijk nog slechter kunnen aflopen, maar ook veel beter. We hebben er met de tiende plaats in ieder geval nog een punt aan overgehouden nadat we de vijfde plaats verloren, maar dat biedt eigenlijk niet veel troost. Wat wel positief is, is dat de auto goed aanvoelde in de kwalificatie en de race. Zeker aangezien Monaco een heel ander soort circuit is, is het fijn dat we de auto naar wens hebben gekregen. Ondanks dat komen we in de kwalificatie nog wel een beetje te kort. In de race was het tempo wel prima, al kun je dat in Monaco niet altijd goed laten zien als je vast zit achter iemand. We weten van tevoren niet hoe we er in Montréal voor zullen staan, maar er is geen reden om aan te nemen dat we niet competitief zullen zijn.” Je wist je aan het eind van de race nog knap terug te knokken.
“Dat was een wat aparte situatie, aangezien ik verse banden had en we sowieso niet op die positie in het middenveld thuishoorden. Hoewel het fijn was om zo nog een punt te redden, was het aan de andere kant frustrerend dat we eigenlijk pas na die late pitstop – op het moment dat ik vrij baan had – kon laten zien hoe snel we daadwerkelijk waren.” Na de race kwam je nogal gefrustreerd over…
“Niemand vindt het fijn om zoveel punten te verliezen door de fout van een andere coureur, maar ik wil Monaco verder achter me laten. Die race is gedaan en behoort tot het verleden. Het is nu tijd voor de Grand Prix van Canada en ik ben er helemaal klaar voor.” Wat vind je van Canada?
“Ik heb er gewonnen, wat prettig was, maar ik heb er ook veel pech gekend. De race is er een aantal keer tot een loterij verworden doordat er veel verschillende factoren zijn die op het Circuit Gilles Villeneuve een rol spelen. Het weer is er veranderlijk, de banden en het circuit zorgen soms voor moeilijkheden, de safety car verschijnt nogal eens ten tonele, en het is uiteraard ook nog mogelijk dat een andere coureur je van achter ramt terwijl je voor een rood licht staat te wachten. Wat de stad zelf betreft: Montréal bevalt me altijd goed. Het is in mijn ogen één van de leukste steden die we bezoeken.” Wat is er nodig om in Canada een goed resultaat te boeken?
“Een goede auto. En je moet, net als op elk ander circuit, precies de juiste set-up zien te vinden. Je hebt een auto nodig die een goede balans heeft als hij met medium downforce is afgesteld, waarbij je ook sterk moet zijn bij het aanremmen en gelijktijdig voorzichtig met de remmen moet omspringen, aangezien je flink hard in de ankers moet op het Circuit Gilles Villeneuve. Dat het circuit zo’n start-stop karakter heeft, vind ik echter wel leuk.” Is Montréal een plek waar de kwalificatie cruciaal is?
“De kwalificatie is op elk circuit belangrijk om een goed resultaat te behalen, maar nergens zozeer als op Monaco. Hoewel inhalen in Canada ook niet heel eenvoudig is, zijn er wel één of twee plekken waar het mogelijk is.” Tot slot: je hebt in het kampioenschap terrein verloren ten opzichte van Sebastian Vettel. Hoe kijk je daar tegenaan?
“Het staat buiten kijf dat we in Monaco terrein verloren hebben, maar de strijd is nog niet gestreden. Het is nog vroeg in het seizoen en een achterstand van 21 punten is, zeker als Sebastian op een gegeven moment ook een slecht weekend doormaakt, zeker nog goed te maken. Het belangrijkste is nu dat we het niveau dat we vóór Monaco te pakken hadden weer weten te halen, zodat het zo snel mogelijk weer naar wens verloopt voor ons.” Dit vragenvuur is ter beschikking gesteld door de persafdeling van Lotus F1.
“Het resultaat was slecht, dat lijkt me duidelijk. Het had natuurlijk nog slechter kunnen aflopen, maar ook veel beter. We hebben er met de tiende plaats in ieder geval nog een punt aan overgehouden nadat we de vijfde plaats verloren, maar dat biedt eigenlijk niet veel troost. Wat wel positief is, is dat de auto goed aanvoelde in de kwalificatie en de race. Zeker aangezien Monaco een heel ander soort circuit is, is het fijn dat we de auto naar wens hebben gekregen. Ondanks dat komen we in de kwalificatie nog wel een beetje te kort. In de race was het tempo wel prima, al kun je dat in Monaco niet altijd goed laten zien als je vast zit achter iemand. We weten van tevoren niet hoe we er in Montréal voor zullen staan, maar er is geen reden om aan te nemen dat we niet competitief zullen zijn.” Je wist je aan het eind van de race nog knap terug te knokken.
“Dat was een wat aparte situatie, aangezien ik verse banden had en we sowieso niet op die positie in het middenveld thuishoorden. Hoewel het fijn was om zo nog een punt te redden, was het aan de andere kant frustrerend dat we eigenlijk pas na die late pitstop – op het moment dat ik vrij baan had – kon laten zien hoe snel we daadwerkelijk waren.” Na de race kwam je nogal gefrustreerd over…
“Niemand vindt het fijn om zoveel punten te verliezen door de fout van een andere coureur, maar ik wil Monaco verder achter me laten. Die race is gedaan en behoort tot het verleden. Het is nu tijd voor de Grand Prix van Canada en ik ben er helemaal klaar voor.” Wat vind je van Canada?
“Ik heb er gewonnen, wat prettig was, maar ik heb er ook veel pech gekend. De race is er een aantal keer tot een loterij verworden doordat er veel verschillende factoren zijn die op het Circuit Gilles Villeneuve een rol spelen. Het weer is er veranderlijk, de banden en het circuit zorgen soms voor moeilijkheden, de safety car verschijnt nogal eens ten tonele, en het is uiteraard ook nog mogelijk dat een andere coureur je van achter ramt terwijl je voor een rood licht staat te wachten. Wat de stad zelf betreft: Montréal bevalt me altijd goed. Het is in mijn ogen één van de leukste steden die we bezoeken.” Wat is er nodig om in Canada een goed resultaat te boeken?
“Een goede auto. En je moet, net als op elk ander circuit, precies de juiste set-up zien te vinden. Je hebt een auto nodig die een goede balans heeft als hij met medium downforce is afgesteld, waarbij je ook sterk moet zijn bij het aanremmen en gelijktijdig voorzichtig met de remmen moet omspringen, aangezien je flink hard in de ankers moet op het Circuit Gilles Villeneuve. Dat het circuit zo’n start-stop karakter heeft, vind ik echter wel leuk.” Is Montréal een plek waar de kwalificatie cruciaal is?
“De kwalificatie is op elk circuit belangrijk om een goed resultaat te behalen, maar nergens zozeer als op Monaco. Hoewel inhalen in Canada ook niet heel eenvoudig is, zijn er wel één of twee plekken waar het mogelijk is.” Tot slot: je hebt in het kampioenschap terrein verloren ten opzichte van Sebastian Vettel. Hoe kijk je daar tegenaan?
“Het staat buiten kijf dat we in Monaco terrein verloren hebben, maar de strijd is nog niet gestreden. Het is nog vroeg in het seizoen en een achterstand van 21 punten is, zeker als Sebastian op een gegeven moment ook een slecht weekend doormaakt, zeker nog goed te maken. Het belangrijkste is nu dat we het niveau dat we vóór Monaco te pakken hadden weer weten te halen, zodat het zo snel mogelijk weer naar wens verloopt voor ons.” Dit vragenvuur is ter beschikking gesteld door de persafdeling van Lotus F1.
Gerelateerd nieuws
Startnummer 11: Een toptalent met een naam als een operazanger: Elio de Angelis
15 augustus 2023 19:00 - Startnummers
De laatste van Kimi: Eindelijk een Pirelli-pet voor zoon Robin
19 oktober 2022 11:59 - GPVerenigdeStaten2022