Henk Wagenaar Hummelinck
18 mei 2013
Sebastian Vettel kijkt zeker vaak naar voetbal. Dan weet hij ongetwijfeld dat je vaak je zin krijgt als je tegenover de scheidsrechter maar lang genoeg over een bepaald vermeend onrecht blijft doorzeuren.
Sebastian Vettel is de afgelopen drie jaar wereldkampioen geweest en staat momenteel weer op kop in de tussenstand. Hij is hoe dan ook bevoorrecht, dat hij al jaren met veruit de beste auto van het veld mag rijden. Ook Mark Webber (net als destijds Eddie Irvine en Rubens Barrichello zeer capabel maar geen hemelbestormer) kan er mee winnen. Dat geeft mij het vermoeden dat Alonso, Hamilton en Räikkönen ook zouden kunnen wat Vettel nu doet.
Ik vind het in elk geval logisch (hoewel misschien niet helemaal eerlijk) dat de FIA steeds aan het eind van alweer een door Red Bull gedomineerd seizoen probeert om het een beetje spannend te maken door de reglementen subtiel een beetje tegen Red Bull te plooien. Dan doen ze heel goed, omdat Red Bull een jaar later gewoon krijgt waar het recht op heeft: alweer een wereldtitel. Ze moeten er alleen wel hun best voor doen. De FIA heeft immers óók de morele plicht om de Formule 1 spannend en spectaculair te houden. Maar kennelijk vindt Red Bull dat het hen te moeilijk wordt gemaakt. En dus wordt er geklaagd.
Banden sparen
Iedere coureur rijdt het liefst van start tot finish hersenloos zo hard mogelijk. Maar hij weet ook dat je je om je materiaal moet bekommeren – of dat nu om de motor, de versnellingsbak, de brandstof of de banden gaat. Niets nieuws onder de zon, dat hoort gewoon bij autoracen. Motoren en bakken kunnen tegenwoordig niet meer stuk gaan, ook al zou een coureur dat serieus willen proberen. Over brandstofbeperking hoeft hij zich ook al geen zorgen te maken, dat doen anderen al. Hij moet alleen zijn banden heel goed in de gaten houden. Nou en? Dat is ook een deel van het vak. Ik vind de hetze tegen Pirelli dan ook totaal niet op zijn plaats. Pirelli heeft de afgelopen twee en een half jaar prima werk gedaan en gewoon de banden geleverd waar de FIA om vroeg. Het is dan ook doodzonde dat Pirelli nu dreigt te bezwijken voor het aanhoudende gezeur van Red Bull en ook Mercedes – niet toevallig de twee teams, die ondanks hun status het huidige bandenprobleem maar niet onder controle krijgen. Mijn sympathie gaat dan ook geheel uit naar Eric Boullier, die terecht zegt dat zijn team wordt gestraft omdat zij hun zaakjes wél op orde hebben. Ik hoop van harte, dat Lotus zometeen de Grand Prix van Canada wint.
Iedere coureur rijdt het liefst van start tot finish hersenloos zo hard mogelijk. Maar hij weet ook dat je je om je materiaal moet bekommeren – of dat nu om de motor, de versnellingsbak, de brandstof of de banden gaat. Niets nieuws onder de zon, dat hoort gewoon bij autoracen. Motoren en bakken kunnen tegenwoordig niet meer stuk gaan, ook al zou een coureur dat serieus willen proberen. Over brandstofbeperking hoeft hij zich ook al geen zorgen te maken, dat doen anderen al. Hij moet alleen zijn banden heel goed in de gaten houden. Nou en? Dat is ook een deel van het vak. Ik vind de hetze tegen Pirelli dan ook totaal niet op zijn plaats. Pirelli heeft de afgelopen twee en een half jaar prima werk gedaan en gewoon de banden geleverd waar de FIA om vroeg. Het is dan ook doodzonde dat Pirelli nu dreigt te bezwijken voor het aanhoudende gezeur van Red Bull en ook Mercedes – niet toevallig de twee teams, die ondanks hun status het huidige bandenprobleem maar niet onder controle krijgen. Mijn sympathie gaat dan ook geheel uit naar Eric Boullier, die terecht zegt dat zijn team wordt gestraft omdat zij hun zaakjes wél op orde hebben. Ik hoop van harte, dat Lotus zometeen de Grand Prix van Canada wint.
Gerelateerd nieuws
Verstappen nog steeds in trek bij Mercedes: ‘Toekomst van Russell in gevaar’
18 juni 2024 17:15 - Nieuws
Column Robin Frijns: ‘Verstappen kan zó meedoen aan Le Mans, maar ook de snelste zijn?’
15 juni 2024 12:01 - Column
Mercedes zag hoe nieuw onderdeel voor betere prestaties zorgde: ‘Maakte de auto tot een vriend’
13 juni 2024 16:22 - Nieuws