Pirelli heeft zich de kritiek rond de Grand Prix van Spanje duidelijk aangetrokken. De bandenleverancier heeft daarom besloten dat de banden niet in Silverstone, maar al in Canada worden aangepast.

De vierstopstrategie die het gros van het veld hanteerde in Barcelona was de druppel voor Pirelli. Er moet iets gebeuren, want Bernie Ecclestone en de bandenleverancier willen graag twee- of driestoppers zien. Vier is dus gewoon te veel.

“We hebben het allemaal een beetje onderschat”, vertelt Paul Hembery, autosportchef van Pirelli. “We hebben de beschikking over een Renault uit 2010 om de banden te testen. Die is gewoon vier tot vijf seconde langzamer dan de auto’s van nu. De auto’s van nu mogen we niet gebruiken. Daarnaast eisen de teams heel veel van de banden. Die combinatie van factoren heeft het in Barcelona zo ver gebracht.”

“We willen de banden niet te dramatisch veranderen”, stelt Hembery sommige teams alvast gerust. “Maar we moeten gewoon wat doen aan de huidige situatie. Het falen van de banden was nu duidelijk zichtbaar”, doelend op de klapbanden van Di Resta in Spanje en Hamilton in Bahrein. “Zoiets hebben we nog nooit gezien in de Formule 1. En geloof me, dit willen wij ook echt niet zien.”

Tot slot denkt Hembery dat de druk die nu wordt uitgeoefend wordt op zijn bedrijf, vooral te danken is aan de media. “Het feit dat de media er boven op springen zorgt ervoor dat er veel fans heel negatief over de banden denken.”

Eerder maakte de Pirelli-baas al bekend dat de bandenleverancier voor Silverstone met veranderingen aan de banden zou komen. Dat wordt nu dus twee weken eerder in Canada. Voor de Grand Prix van Spanje had het Italiaanse bedrijf ook al een nieuwe harde band meegenomen, na kritiek van de teams in het begin van het seizoen.