Discussie bandenproblemen F1 woekert voort
Sutton Images
Daan de Geus
14 mei 2013
Bandenleverancier Pirelli haar criticasters van repliek gediend door te stellen dat het de banden levert waar de Formule 1 om vraagt, maar de races ‘best wel weer in een optocht kan veranderen’ als dat nodig is. Bernie Ecclestone heeft tegelijkertijd verklaard dat er inderdaad dingen gaan veranderen.
De bandenproblemen houden de gemoederen in de Formule 1 al enige tijd bezig. “Wat wil iedereen nu eigenlijk?”, vraagt Pirelli’s motorsportchef Paul Hembery zich in gesprek met Autosport hardop af, in reactie op de kritiek die zijn firma de laatste dagen te verduren heeft gehad.
“Er is ons gevraagd ons op de Grand Prix van Canada van 2010 te richten en banden te leveren die twee of drie stops garanderen, maar als iedereen nu terug wil naar het tijdperk waarin races een optocht zijn, waarin je aan één pitstop genoeg hebt en waar je startplaats de positie is waarop je finisht, dan kunnen we daar best voor zorgen”, verklaart Hembery.
“Zeggen jullie het maar, dan zorgen wij ervoor”, zegt Hembery tegen zowel de pers, de fans als de Formule 1-wereld. “Wij begrijpen hoe dan ook niet waar de ophef in de media vandaan komt”, vervolgt de Brit in Italiaanse dienst. “We doen namelijk precies hetzelfde als de afgelopen twee seizoenen.”
Red Bull
Pirelli’s kopstuk stelt verder nog dat het ‘vrij duidelijk’ is dat er één team in het bijzonder is dat er enorm van zou profiteren als Pirelli haar banden aanpast: “Het lijkt er een beetje op dat iedereen wil dat we Red Bull helpen om kampioen te worden, want dat is het team dat ervan zou profiteren als we veranderingen maken.” Dat Red Bull zich sterk heeft gemaakt voor veranderingen aan de banden, mag duidelijk zijn. Gisteren haalde teameigenaar Dietrich Mateschitz bijvoorbeeld nog hard uit naar Pirelli door te stellen dat Pirelli ervoor heeft gezorgd dat de huidige Formule 1 ‘niks meer met racen te maken heeft’ en dat Red Bull ‘acht á tien pitstops zou moeten maken’ als het niet met de handrem erop zou rijden. Bandenproblemen
Mateschitz heeft naar verluidt na afloop van de Grand Prix van Spanje zo’n drie kwartier met Bernie Ecclestone over de situatie gesproken, en ook Ecclestone heeft nu laten weten dat hij vindt dat Pirelli de plank heeft misgeslagen. “De huidige banden zijn niet goed”, zegt Ecclestone tegen de Daily Express. “Dit is niet wat we bedoelden toen we Pirelli vroegen om banden te maken die een halve race meegaan, maar Pirelli weet dat inmiddels en gaat er iets aan doen”, geeft de grote baas van de Formule 1 aan. “We gaan terug naar banden die meer op die van vorig jaar lijken, hetgeen voor spannende races moet zorgen”, verkondigt Ecclestone, daarbij aangevend dat Pirelli – zoals het vóór het relaas van Hembery en de kritiek van Mateschitz zelf ook al op meer verkapte wijze had aangegeven – inderdaad het één en ander gaat veranderen.
Pirelli’s kopstuk stelt verder nog dat het ‘vrij duidelijk’ is dat er één team in het bijzonder is dat er enorm van zou profiteren als Pirelli haar banden aanpast: “Het lijkt er een beetje op dat iedereen wil dat we Red Bull helpen om kampioen te worden, want dat is het team dat ervan zou profiteren als we veranderingen maken.” Dat Red Bull zich sterk heeft gemaakt voor veranderingen aan de banden, mag duidelijk zijn. Gisteren haalde teameigenaar Dietrich Mateschitz bijvoorbeeld nog hard uit naar Pirelli door te stellen dat Pirelli ervoor heeft gezorgd dat de huidige Formule 1 ‘niks meer met racen te maken heeft’ en dat Red Bull ‘acht á tien pitstops zou moeten maken’ als het niet met de handrem erop zou rijden. Bandenproblemen
Mateschitz heeft naar verluidt na afloop van de Grand Prix van Spanje zo’n drie kwartier met Bernie Ecclestone over de situatie gesproken, en ook Ecclestone heeft nu laten weten dat hij vindt dat Pirelli de plank heeft misgeslagen. “De huidige banden zijn niet goed”, zegt Ecclestone tegen de Daily Express. “Dit is niet wat we bedoelden toen we Pirelli vroegen om banden te maken die een halve race meegaan, maar Pirelli weet dat inmiddels en gaat er iets aan doen”, geeft de grote baas van de Formule 1 aan. “We gaan terug naar banden die meer op die van vorig jaar lijken, hetgeen voor spannende races moet zorgen”, verkondigt Ecclestone, daarbij aangevend dat Pirelli – zoals het vóór het relaas van Hembery en de kritiek van Mateschitz zelf ook al op meer verkapte wijze had aangegeven – inderdaad het één en ander gaat veranderen.
Gerelateerd nieuws
Pitstopstrategie en banden: dit zijn de opties voor Verstappen en co in Bahrein
02 maart 2024 13:49 - GP Bahrein 2024