Onderzoek heeft uitgewezen dat de lekke band die Paul di Resta gisteren opliep, is ontstaan door kleine deeltjes op de baan. De Force India-coureur heeft die ergens op de band opgepikt, wat het loopvlak beschadigde en door oververhitting uiteindelijke tot een klapband.
“Het lijkt alsof de banden op een willekeurig moment kunnen klappen”, zegt Paul Hembery. “Maar dat is absoluut niet het geval. Het komt door kleine deeltjes op de baan. Voorheen zouden die het loopvlak doorboren, waarna de band leegliep. Dit jaar zijn de banden daar beter tegen bestand, maar de keerzijde is dat de schade aan het loopvlak kan leiden tot een klapband.”
In geen geval is het goede reclame voor Pirelli. “Het ziet er niet fraai uit”, erkent Hembery. “Dat vinden we natuurlijk niet prettig. We onderzoeken mogelijkheden om dit soort situaties te voorkomen. Er is niets mis met de structuur van de band, maar we hebben dit jaar al een paar soortgelijke gevallen gehad. Een langzaam leeglopende band is misschien nog beter dan een spectaculaire knal.”
Gerelateerd nieuws
Pitstopstrategie en banden: dit zijn de opties voor Verstappen en co in Bahrein
02 maart 2024 13:49 - GP Bahrein 2024
Paniek in Qatar: FIA komt met maatregelen om banden te ontzien (UPDATE)
08 oktober 2023 16:00 - 2023-GP-Qatar