Paul di Resta en Adrian Sutil zijn vastbesloten om in China weer volop mee te doen voor een puntenfinish. Na de verloren race in Maleisië, waar beide auto’s uitvielen vanwege problemen met de wielmoeren, willen de coureurs van Force India weer laten zien dat de auto veel potentie heeft.

“We waren erg ongelukkig in Maleisië”, concludeert Di Resta. “We hebben laten zien wat we kunnen. De auto was in het begin van de race een van de snellere op het circuit. Dat geeft ons veel vertrouwen voor de rest van het seizoen. In China moeten we gewoon weer veel punten voor het kampioenschap pakken. Dat is de enige manier om de gemiste kans van Maleisië te doen vergeten.”

Op dit moment staat Force India vijfde bij de constructeurs. Di Resta denkt dat deze plaats moeilijk te behouden is. “We doen het beter dan iedereen had verwacht. Maar McLaren staat natuurlijk nog achter ons in het klassement. Dat is wel een heel sterk team dat zich goed doorontwikkeld. Tot nog toe hebben we goed ons best gedaan, maar we moeten er elke race staan.”

Ook teamgenoot Sutil is optimistisch over de volgende race. “De auto is snel, vooral op een droge baan. Ik voelde me wat minder prettig toen het nat was in Maleisië, maar onze auto heeft laten zien dat hij zowel in het warme Maleisië als in het koude Melbourne prima mee kon. We moeten in China weer laten zien wat de auto kan.”

Hoewel Sutil niet de beste herinneringen bewaart aan China, racet hij er graag. Bij een feestje na afloop van de Chinese Grand Prix in 2011 raakte hij betrokken bij een schermutseling met Eric Lux. Sutil werd schuldig bevonden aan het toebrengen van lichamelijk letsel en kreeg een voorwaardelijke gevangenisstraf en een geldboete. Ook kostte het hem zijn baan als F1-coureur. Maar dit jaar is Sutil terug en knokt hij alleen nog in sportieve zin terug. Over het nachtclubincident heeft hij het dan ook liever niet meer. Hij richt zich nu puur op het rijden. 

“Er zijn veel bochten, waar je meerdere lijnen kan rijden”, zegt Sutil over het Shanghai International Circuit. “Dit is waarschijnlijk de reden dat er zo veel ingehaald kan worden. Bocht 1, de lange rechterdoordraaier, is een speciale bocht. Die is wel uitdagend. Met de nieuwe bandencombinatie, soft en medium, denk ik dat we een voordeel hebben op de concurrentie. De vorige races konden we namelijk goed met de banden omgaan. We hebben de eerste races veel van de auto geleerd, dus hopelijk kunnen we een nog beter resultaat neerzetten.”

Lees een uitgebreid interview met Adrian Sutil in nummer 5 van Formule 1. Bestel online.