Sutton Images
Daan de Geus
3 april 2013
Pirelli’s motorsportchef Paul Hembery heeft verkondigd dat de Italiaanse bandenproducent na de Grand Prix van Bahrein gaat kijken of haar banden het wel lang genoeg volhouden om ook in de slotfase van een race nog voor spannende gevechten op de baan te zorgen.
Zowel Red Bull als Mercedes gaf na afloop van de Grand Prix van Maleisië aan dat het haar coureurs had verteld het in de slotfase rustig aan te doen en niet met elkaar te knokken, aangezien beide teams er bang voor waren dat de Pirelli-banden het niet zouden uithouden als er in de laatste tien á vijftien rondjes nog voluit mee gereden en op gestreden zou worden.
De beide Red Bull-coureurs gingen desondanks toch het duel met elkaar aan, maar na een kort gevecht deden ook zij het weer rustig aan. Volgens Hembery is het echter nog te vroeg om daar – na twee races – nu al de conclusie uit te trekken dat de hoge bandenslijtage van de Pirelli’s ervoor zorgt dat er in de slotronden voortaan niet meer geknokt kan worden.
“Ik denk dat er zowel bij Red Bull als Mercedes bepaalde dingen speelden die ervoor hebben gezorgd dat we in Maleisië geen spetterende finale hebben gezien”, zegt hij tegen Autosport, daarbij verwijzend naar de teamorders die de beide teams uitvaardigden.
“Wat betreft het wiel-tegen-wiel vechten in de slotfase van een race: dat is iets waar we na pas twee races nog niet over willen oordelen. We vinden dat namelijk te kort dag, dus we gaan dat pas na de vierde race van het jaar – de Grand Prix van Bahrein – evalueren.”
Pirelli’s motorsportchef geeft verder nogmaals aan dat hij denkt dat de meerderheid van de Formule 1-teams tevreden is met de huidige banden. “Als de gehele paddock bij ons zou komen klagen, zouden we uiteraard actie ondernemen, maar we gaan onze banden niet aanpassen omdat één specifiek team er over klaagt”, zegt hij, vermoedelijk doelend op de kritiek van het team van Red Bull.
“Als er één of twee teams zijn die kritiek hebben die niet door de rest wordt gedeeld, gaan we gewoon met die teams in gesprek om te proberen te achterhalen waar hun problemen vandaan komen en wat we kunnen doen om het op te lossen”, aldus Hembery.
Gerelateerd nieuws
Pitstopstrategie en banden: dit zijn de opties voor Verstappen en co in Bahrein
02 maart 2024 13:49 - GP Bahrein 2024
Paniek in Qatar: FIA komt met maatregelen om banden te ontzien (UPDATE)
08 oktober 2023 16:00 - 2023-GP-Qatar