Adam Cooper
20 maart 2013
Mark Webber kon niets doen aan zijn slechte start op Albert Park. Door een storing in de ECU, het standaardsysteem waarmee de elektronica van de auto’s wordt aangestuurd, kon de Australiër in zijn thuisrace niet optimaal wegkomen.
In de opwarmronde verloor Webber alle telemetrie. Hierdoor was zijn auto niet goed ingesteld op de start. Naast zijn slechte start had hij ook de eerste twintig ronden geen KERS. Een fout van McLaren Electronic Systems, de leverancier van de ECU, zo concludeert Red Bull-teambaas Christian Horner.
“Hij moest blind starten”, legt Horner uit. “Dat is erg lastig. We hebben het hele systeem opnieuw moeten opstarten. Tegen de tijd dat dat gelukt was, lag Webber inmiddels al ver achter. Hier moet gewoon goed aan gewerkt worden. Tijdens de testen was er al veel mis met het systeem. Ik acht McLaren hier dan ook schuldig aan.”
Sinds 2008 levert McLaren Electronic Systems, dat onafhankelijk opereert van het Formule 1-team van McLaren, ECU’s aan alle teams. De gestandardiseerde software is bedoeld om het gebruik van illegale hulpmiddelen, zoals tractioncontrol, te voorkomen. Dit jaar heeft het een nieuwe versie geïntroduceerd, die ook na de overstap op turbomotoren in 2014 gebruikt zal worden.
McLaren heeft zich inmiddels verontschuldigd bij Red Bull, maar benadrukt dat het probleem in de software zat en niet in de ECU zelf. “Een ECU bestaat uit duizenden onderdelen en honderden daarvan zijn aan elkaar en de auto verbonden”, laat het in een persverklaring weten.
“Het is een ingewikkeld systeem dat de hele auto controleert en werkt als de databank van de auto. In Melbourne was niets mis met het apparaat, maar er was wel een softwarestoring bij Webber. Alle data moest worden herstart in de opwarmronde. Hierdoor heeft hij zijn start niet goed kunnen uitvoeren en daar bieden wij onze excuses voor aan. We gaan er hard aan werken om dit in de toekomst te voorkomen.”
Gerelateerd nieuws
Verstappen kijkt uit naar GP van Spanje: ‘Dit momentum nog even behouden’
18 juni 2024 15:15 - GP Spanje
‘Red Bull wil controversiële ‘flexi-wings’ van Ferrari en McLaren kopiëren’
18 juni 2024 14:40 - Nieuws
Red Bull verliest het van de concurrentie: ‘Teams willen testen in Bahrein’
18 juni 2024 10:30 - Nieuws