Marussia-coureur Max Chilton heeft weersproken dat zijn vader – een rijke Engelse zakenman – van plan is om Marussia te kopen.

Dat Chilton geld meeneemt om voor zijn zitje bij Marussia te betalen, is geen geheim. In de Britse pers en de Braziliaanse media – die tijdelijk grote interesse in Marussia hadden vanwege het kortstondige dienstverband van Luiz Razia bij het team – doken afgelopen winter echter geruchten op dat Chiltons vader Marussia (of een deel daarvan) zou willen kopen, maar Chilton zelf heeft dit weersproken.

“Ik kan je in alle eerlijkheid vertellen dat er niets waar is van die berichten”, zegt Chilton, wiens vader naar verluidt meer dan honderd miljoen euro waard is, in F1 Racing over de geruchten.

“Mijn stoeltje is betaald door zo’n dertig personen en bedrijven die direct in mij geïnvesteerd hebben”, legt de aanstaande debutant uit. “Deze mensen en bedrijven strijken als tegenprestatie in de toekomst een percentage op van wat ik als coureur verdien, en hebben in essentie dus een aandeel in mij gekocht.”

Een dergelijk aandelenplan is overigens niets nieuws: Chiltons landgenoot Justin Wilson financieerde zijn stoeltje bij Minardi en Jaguar in 2003 op een soortgelijke manier. Tom Coronel probeerde in de winter van 1999-2000 ook een dergelijk aandelenplan van de grond te krijgen in de strijd om een zitje bij Arrows, maar slaagde daar uiteindelijk niet in.