Max Chilton dankt zijn contract bij Marussia deels aan de sponsoren die hij meeneemt naar het Russisch-Engelse team, maar dat betekent volgens de Brit nog niet dat hij niet in de Formule 1 thuishoort.

De aanwezigheid van paydrivers in de Formule 1 is de laatste weken weer een veelbesproken onderwerp, waarover onder meer McLaren-teambaas Martin Whitmarsh, Sauber-chef Monisha Kaltenborn en Mercedes-rijder Lewis Hamilton en oud-Toro Rosso-coureur Jaime Alguersuari zich vanuit verschillende perspectieven en met uiteenlopende meningen hebben uitgelaten.

Chilton – één van de nieuwe paydrivers in kwestie – weerspreekt op zijn beurt in interview met Sky Sports echter allereerst dat het nieuw is dat er een groot aantal betalende coureurs in de koningsklasse actief is: “Er staat inderdaad een flink aantal paydrivers op de grid, maar voor zover ik het me kan herinneren is dat altijd al het geval geweest.”

“Het is ook niet iets dat ik in de toekomst zie veranderen, en zelfs een aantal van de toppers van nu moesten aanvankelijk geld meenemen om een plekje in de sport te bemachtigen.”

Chilton laat verder weten dat hij het niet eens is met de notie dat de nieuwe generatie paydrivers niet goed genoeg of niet klaar is voor de Formule 1: “Er is echt geen enkel team dat je in een Formule 1-auto zet als ze er niet van overtuigd zijn dat je er klaar voor bent.”

“Talent is bovendien nog steeds het eerste waar teams bij een coureur naar kijken”, stelt Chilton. “Ze willen zien dat je in de opstapklassen races kunt winnen en in staat bent de auto op poleposition te zetten”, aldus de Engelsman, die tot slot benadrukt dat ‘het aan jezelf is om je als coureur te bewijzen en je kansen te pakken als je de Formule 1 eenmaal hebt bereikt’.