Sutton Images
Daan de Geus
25 januari 2013
In het openbaar mag het team zich dan wel stilhouden, maar het is duidelijk dat Mercedes achter de schermen alles behalve stil zit. Mercedes lijkt namelijk niet alleen interesse te hebben in McLarens technisch directeur Paddy Lowe, maar ook in James Allison, zijn evenknie bij Lotus.
Dat valt althans af te leiden uit de uitspraken van een woordvoerder van Lotus tegenover het Duitse SpeedWeek: “Niki belt James elke dag op”, zo verklaart deze, daarbij verwijzend naar oud-wereldkampioen Niki Lauda, die sinds kort één van de Mercedes-kopstukken is.
Lotus is echter niet van zins om Allison te laten gaan, zo benadrukt de woordvoerder. “Zijn contract is waterdicht, maar James wil zelf ook helemaal niet weg”, weet de vertegenwoordiger van het team uit Enstone.
Allison is zoals gezegd niet het enige technische kopstuk dat recentelijk met Mercedes in verband is gebracht. Ook McLarens Paddy Lowe is namelijk aan de Duits-Engelse renstal uit Brackley gekoppeld, al werden de berichten over zijn komst snel afgezwakt door Mercedes-teambaas Ross Brawn en de nieuwe directeur Toto Wolff.
Lowe en Allison zijn allebei ervaren technische krachten in de Formule 1-wereld. Lowe zette in 1987 zijn eerste stappen in de sport bij het team van Williams, waarna hij in 1993 naar McLaren vertrok, om daar vervolgens carrière te maken en in 2011 tot technisch directeur benoemd te worden.
Allison maakte in 1991 voor het eerst kennis met de Formule 1 bij Lotus’ voorganger Benetton. Na een uitstapje bij Larousse keerde hij in 1995 terug naar Benetton, om vervolgens van 2000 tot en met 2005 voor Ferrari te werken. Allison kwam daarna wederom terug bij het team uit Enstone, dat op dat moment als Renault door het leven ging en uiteindelijk in 2012 Lotus zou worden.
Update: Het Britse Autosport meldt nu dat McLaren ook interesse heeft in Allison. Het team uit Woking zou in Allison namelijk de ideale vervanger van Lowe zien, mocht laatstgenoemde naar Mercedes vertrekken.
Foto: Allison (links) met Bob Bell. Bell was een decennium voor Renault/Lotus werkzaam, alvorens in 2011 de technisch directeur van Mercedes te worden. © Sutton Images.