Ondanks een rijderswissel lijkt er bij Williams komend seizoen veel bij het oude te blijven: de nieuwe bolide zal volgens Valtteri Bottas namelijk in grote lijnen hetzelfde zijn als zijn voorganger, terwijl teamgenoot Pastor Maldonado niet van zins is zijn wilde rijstijl aan te passen.

“Onze nieuwe auto lijkt erg op die van afgelopen seizoen”, zegt Bottas tegen het Finse MTV3 over de Williams FW35 die hij komend seizoen mag gaan besturen.

“Het grootste verschil tussen de twee auto’s, is dat de FW35 – dankzij de veranderingen aan het reglement – geen ‘getrapte neus’ meer heeft”, vertelt de Fin. “Voor de rest is de nieuwe auto een doorontwikkeling van de vorige, waarbij de aerodynamica uiteraard wel verbeterd is, aangezien de nadruk gelegd is op het vergroten van de tractie in de bochten.”

Wat volgens Bottas wel aanzienlijk anders zal zijn, zijn de banden die volgend seizoen onder de auto zitten. “De Pirelli’s zijn behoorlijk veranderd”, weet hij. “Vergeleken met vorig jaar is elk type band in 2013 vrijwel een gehele compound zachter, terwijl ze ook uit meer rubber gemaakt zijn en dus zwaarder zijn.”

“Hoe ze zich precies gaan houden qua prestaties en slijtage weten we pas nadat we ermee gereden hebben, maar ik denk niet dat we nog races gaan zien waarin je aan één pitstop genoeg hebt”, voorspelt Bottas, die de twaalf aanstaande wintertestdagen eerlijk heeft verdeeld met teamgenoot Maldonado en zodoende tijdens zes testdagen de kans krijgt om met de nieuwe auto en banden te rijden.

Over Maldonado gesproken: hij heeft in gesprek met Marca verklaard dat hij ook volgend jaar weer zal vasthouden aan zijn ‘extreem agressieve’ rijstijl, zoals hij deze volgens Marca zelf omschrijft.

“Elke keer als ik door mijn huis loop, word ik er weer aan herinnerd wat ik allemaal heb gewonnen en bereikt dankzij mijn manier van rijden, en dat bevestigt voor mij dat ik op deze manier moet doorgaan”, zo vertelt de Venezolaan.

“Het klopt inderdaad dat ik zowel afgelopen jaar als eerder in mijn carrière aanvaringen heb gehad met andere coureurs, maar ik heb toch weten te winnen in elke klasse waarin ik heb gereden. Ik put daar uiteraard veel kracht uit, net zoals het me motiveert om continu te proberen mezelf te verbeteren en er naar te streven altijd honderd procent te geven.”