Daan de Geus
29 november 2012
Williams loopt volgend jaar door het vertrek van Bruno Senna naar verluidt zo’n tien á twaalf miljoen euro aan sponsorgeld mis. Toch denkt directeur Toto Wolff niet dat de keuze voor Valtteri Bottas in commercieel opzicht een risico is.
In gesprek met Motorsport-Total weerspreekt Wolff niet dat Williams er qua directe inkomsten op achteruit gaat door Senna de deur te wijzen, maar benadrukt hij liever dat er binnen de renstal de overtuiging bestaat dat het net zoveel – of zelfs meer – geld kan verdienen door haar resultaten te verbeteren.
“Wat dat betreft haal ik graag het team van Lotus aan als voorbeeld”, zegt Wolff. “Als je vergelijkt hoe ze in 2011 presteerden en hoe ze het afgelopen jaar hebben gedaan, dan kun je niet anders dan concluderen dat ze er op het circuit op vooruit zijn gegaan en dat ze er door die betere prestaties ook in zijn geslaagd nieuwe sponsoren te strikken.”
“Dat is ook wat wij nastreven”, vervolgt de Oostenrijker, die erkent dat de ‘financiële markten er niet goed voor staan’ en ‘het team uiteraard gefinancierd moet worden’, maar meent dat ‘het best mogelijke pakket de beste oplossing is’.
En het best mogelijke pakket – zo denken ze bij Williams – is dus niet Senna, maar de rookie Bottas. “Wij hebben de laatste jaren veel in Valtteri geïnvesteerd en we verwachten dan ook dat hij – ondanks dat het zijn eerste jaar in de sport zal zijn, hetgeen we ons dat terdege beseffen – met regelmaat punten voor ons zal scoren.”
“Samen met Valtteri zijn we er daarnaast in geslaagd enkele partners in Finland te vinden die ons willen steunen, terwijl hij ook al een aantal persoonlijke sponsoren had die hem de Formule 1 in zullen volgen. De keuze voor Valtteri is om al die redenen dus geen financiële zelfmoord. We hebben alles goed doorgerekend, zoals dat hoort.”
“Alles wat wij doen, is bovendien op de lange termijn gericht”, benadrukt Wolff. “Zoals in het verleden duidelijk is geworden, streven we er bij Williams uiteraard naar een winstgevende onderneming te zijn. We zijn een publiek bedrijf, dus onze cijfers zijn openbaar en daarin is te zien dat we geen schulden hebben, winst maken, onze inkomstenbronnen naast het racen uitbreiden en trouwe partners hebben.”
Gerelateerd nieuws
Video
VIDEO: Geweldige inhaalactie Alexander Albon gaat viral op social media
10 juni 2024 12:33 - GP Canada