Red Bull zal in Brazilië weer met 2012-specificatie dynamo’s gaan rijden, die het eerder in het jaar nog inwisselde voor de dynamo’s van 2011 omdat het de 2012-variant niet betrouwbaar genoeg vond.

Red Bull begon het seizoen ‘gewoon’ met nieuwe dynamo’s die motorleverancier Renault via haar eigen leverancier Magneti Marelli aangeleverd kreeg.

Aan het begin van het seizoen werkten deze dynamo’s prima, maar nadat Sebastian Vettel in Valencia en Monza uitviel vanwege een defect aan de dynamo en zo kostbare punten verspeelde, besloot Red Bull weer dynamo’s uit 2011 te gaan gebruiken.

Dit uiteraard vanwege de pijnlijke uitvalbeurten van Vettel, maar ook omdat het team eerder in een vrije training al met een soortgelijk mankement te maken kreeg en ook Lotus – een andere klant van Renault – een aantal keer problemen had gehad met de 2012-dynamo’s.

Terwijl Red Bull vrolijk door racete met de oude dynamo’s die het nog had liggen, werkte Renault achter de schermen door aan het verbeteren van de nieuwe dynamo’s.

Naar aanleiding van dit ontwikkelingswerk – en ook omdat de oude dynamo van Vettels teamgenoot Mark Webber tijdens de race in Austin de geest gaf – acht Renault de tijd nu rijp voor Red Bull om weer terug te wisselen naar de 2012-dynamo’s.

“De nieuwe dynamo is door al onze tests gekomen en we zullen deze dus in Brazilië gaan gebruiken, zo simpel is het”, vertelt Remi Taffin van Renault aan Autosport.

Taffin benadrukt verder dat hij niet verwacht dat de nieuwe dynamo’s Red Bull tijdens de finalerace problemen zullen opleveren, aangezien Renaults andere klantenteams – Lotus, Williams en Caterham – er afgelopen weekend al mee hebben gereden en dat allemaal goed ging.

“We hebben de nieuwe dynamo’s afgelopen zondag voor het eerst in een race gebruikt, maar een aantal daarvan had er – door ons testwerk op de testbank en tijdens vrije trainingen – al meer dan tweeduizend kilometer opzitten. Uitgebreider dan dat kunnen we ze niet testen”, geeft Taffin aan.

Of Red Bulls keuze om weer te wisselen naar de nieuwe dynamo’s inderdaad volledig voortkomt uit de door Taffin genoemde redenen, valt moeilijk met zekerheid te zeggen.

Eerder dit jaar berichtte Autosport namelijk nog dat Renault niet genoeg exemplaren van de oude dynamo’s had liggen om het hele seizoen vol te maken en dat het team ‘zo rond de Grand Prix van Amerika’ weer zou moeten wisselen.