Er is al een voorlopige kalender voor volgend jaar uitgebracht en het motorreglement voor 2014 is ook bepaald. Een nieuw Concorde Verdrag moet echter nog worden afgesloten tussen de teams, de FIA en Formula One Management. Maar wat wordt daar eigenlijk in vastgelegd?

Het Concorde Verdrag is het akkoord dat de Formule 1 bij elkaar houdt. In het document wordt het technische en sportieve reglement vastgelegd en de verdeling van televisie-inkomsten. Drie groepen onderhandelen momenteel over een nieuw verdrag. Allereerst natuurlijk de Formule 1-teams. Al vormen zij eigenlijk niet één blok. De teams zijn maar zelden eensgezind en bij organisaties die dat wel voor elkaar proberen te krijgen, zijn lang niet altijd alle teams aangesloten. Dit leidt tot verschillende deals tussen teams en FOM op verschillende momenten. Zo heeft Williams al geld gekregen van Bernie Ecclestone, de bestuursvoorzitter van FOM, omdat het een nieuwe overeenkomst heeft getekend, maar onderhandelt FOM bijvoorbeeld nog met Mercedes.

Ferrari kiest doorgaans altijd als een van de eerste teams de kant van de FIA en Ecclestone omdat het gepaaid wordt met gunstigere deals dan de rest van het veld. Zo krijgt het team uit Maranello altijd een groter percentage van de televisie-inkomsten dan andere teams. Ferrari is er al vanaf de eerste race in 1950 bij en wordt mede daarom als onmisbaar voor de F1 beschouwd.

Constructeursorganisaties

De teams verenigen zich zo nu en dan wel om meer macht te krijgen. Dit gebeurde eind jaren zeventig in de FOCA, een afkorting van Formula One Constructor Organisation. Bernie Ecclestone werd daar het boegbeeld van, maar hij zit nu aan de andere kant van de onderhandelingstafel. De Engelsman is een van de hoofdverantwoordelijken dat elke F1-race nu hetzelfde format heeft, zodat het aantrekkelijker is voor televisiezenders om uit te zenden. Tot en met 1980 bepaalde elke Grand Prix individueel het programma van een raceweekend en wat de reglementen waren. De FIA gaf punten na elke Grand Prix, maar dat was dan ook het enige dat de races aan elkaar bond.

Ecclestone verkoopt de Formule 1 nu aan televisiestations. Vervolgens onderhandelt FOM met teams hoeveel procent het krijgt van de televisie-inkomsten.

Eind 2008 kwam er opnieuw een constructeursorganisatie, de Formula One Teams Association, kortweg FOTA.. Deze organisatie maakte succesvol een vuist tegen de introductie van het budgetplafond van Max Mosley. Bovendien moest FIA-president Mosley het veld ruimen. In ruil daarvoor verlengden de FOTA-teams het Concorde Verdrag van 1998, dat eind 2009 ten einde liep, tot en met 31 december 2012. Nu lijkt het budgetplafond er trouwens alsnog te komen, maar dat terzijde.

De FIA is de derde partij aan tafel bij de onderhandelingen voor een nieuw Concorde Verdag. De internationale autosportfederatie is immers de organisator van het Formule 1-kampioenschap. Ook vindt de naam van het verdrag zijn oorsprong bij de FIA. De federatie is namelijk gezeteld aan het Place de la Concorde in Parijs. Aangezien voormalig FIA-president Balestre, een van de mensen die zijn handtekening onder het eerste Concorde Verdrag zette, op zijn netst gezegd een trots man was, werd het Verdrag vernoemd naar de plaats waar de FIA zetelt.

Discutabele overeenkomst

In de periode dat Mosley FIA-president was, vormden hij en Ecclestone een hecht collectief. Zij hadden ook samen gestreden voor de komst van het eerste Concorde Verdrag. In 2001 zetten Mosley en Ecclestone hun handtekeningen onder een contract waarin Ecclestone, met zijn bedrijven, de komende honderd jaar het recht heeft om de televisierechten te verkopen. Dit kostte Ecclestone 1 procent van de daadwerkelijk geschatte waarde van de overeenkomst.

Inmiddels is Mosley al een tijdje uit beeld en heeft de FIA door deze deal extra geld nodig. Dat kan het nu echter moeilijk bij Ecclestone vandaan halen, al probeert Jean Todt, sinds 2009 president van de FIA, toch veertig miljoen euro per jaar los te weken bij FOM. Waarschijnlijk tevergeefs. Ook eist Todt van de Formule 1-teams dat ze meer entreegeld betalen voor het seizoen waaraan ze meedoen, zodat de FIA toch de benodigde pegels ontvangt.

Volgens Autosport wil de FIA het extra geld onder andere gebruiken voor het financieren van diensten die teams tijdens de raceweekenden gebruiken. Zo heeft ieder team nu zelf de keuze of het een weerstation betaalt voor nauwkeurige voorspellingen van regen. De FIA wil dit centraliseren. Het standaardinschrijfgeld stijgt, bij doorgaan, van 309 duizend euro naar een 700 duizend euro. Bovendien moeten teams zevenduizend euro gaan betalen voor elk punt dat ze in het seizoen daarvoor hebben gehaald. Op basis van 2011 zou Red Bull Racing voor dit jaar dan dus ruim vijf miljoen euro hebben betaald om mee te doen. De teams zijn unaniem op dit punt: niemand zit daar op te wachten.

FIA wil meer geld

Maar dat is niet het enige punt van kritiek op de FIA en het nieuwe Concorde Verdrag. McLaren, Mercedes, Force India, Sauber, Caterham, Marussia en HRT hebben donderdag een gezamenlijke brief verzonden aan Todt waarin zij hun zorgen uiten. Het zevental is het er niet mee eens dat de technische werkgroep en de sportieve werkgroep, twee denktanks die een belangrijke rol hebben in de beleidsbepalingen voor de toekomst, afgeschaft worden. In ruil hiervoor komt er bij de FIA een Formule 1-commissie. De zeven teams vinden dat de constructeurs met zes van de achttien ondervertegenwoordigd gaan worden. Momenteel bezetten de teams twaalf van de achttien zetels. FOM wil wéér een ander model en pleit voor een F1-commissie van twaalf leden, iets dat de FIA én de teams niet zien zitten.

Vandaag vergadert de World Motor Sport Council van de FIA in Parijs. Waarschijnlijk komt de voorlopige kalender voor komend seizoen aan bod. Het is in ieder geval wel duidelijk: de FIA, FOM en F1-teams zijn voorlopig nog niet dicht bij een akkoord over een Concorde Verdrag waarmee de Formule 1 weer jaren voort kan. Het laatste woord is er nog niet over gesproken…