Formule1
Daan de Geus
8 augustus 2012
Bandenmonopolist Pirelli hoopt voor het eind van het seizoen duidelijkheid te krijgen over haar toekomst in de Formule 1. “We willen graag blijven, maar dat is wel afhankelijk van de voorwaarden.”
Pirelli is sinds 2011 de enige bandenleverancier in de Formule 1 en heeft tot en met volgend jaar het recht om de bandenmonopolist in de koningsklasse te zijn. Wat er na 2013 gebeurt is echter nog onduidelijk, maar de Italiaanse bandenfirma hoopt snel uitsluitsel te krijgen.
“De uiterlijke datum voor dit soort beslissingen staat op juni van volgend jaar, maar dat is wel erg laat en we zouden graag voor het eind van het lopende seizoen al enige indicatie willen hebben van wat we in de toekomst kunnen verwachten”, vertelt Pirelli’s motorsportchef Paul Hembery aan ESPNF1.
“Als de Formule 1 met ons wil doorgaan en de plannen en opzet voor ná 2013 niet al te zeer veranderen, dan blijft deze sport zeer interessant voor ons. De internationale aard en aantrekkingskracht van de Formule 1 zijn namelijk zeer aantrekkelijk voor Pirelli, want er zijn weinig andere sporten die zich op dat gebied met de Formule 1 kunnen meten.”
“De Formule 1 slaagt er bovendien in om zich in zowel groeimarkten in Azië als in Rusland en de Verenigde Staten goed te profileren, en dat zijn allemaal regio’s waarin wij ons marktaandeel willen vergroten, dus de Formule 1 past op zakelijk vlak zeer goed bij ons.”
“Onze raad van bestuur is dan ook erg gelukkig met het huidige Formule 1-project, maar dat kan aan de andere kant natuurlijk nog wel veranderen”, waarschuwt Hembery.
“De regels kunnen namelijk veranderen en de kosten kunnen toenemen, dus dat zijn dingen die we goed in de gaten moeten houden met oog op de toekomst. Als we een nieuwe deal met de Formule 1 gaan maken, zullen we daar dan ook afspraken over moeten houden. Zolang we echter voorwaarden kunnen afspreken die overeenkomen met de huidige afspraken, willen we ook na 2013 doorgaan.”
Waar Hembery onder meer op doelt, is de mogelijkheid van een bandenoorlog tussen Pirelli en een eventuele tweede bandenleverancier. “Er bestaat binnen ons bedrijf verdeeldheid over de voor- en nadelen daarvan. Uit technisch en sportief oogpunt lijkt het ons namelijk erg spannend, maar qua kosten staan we minder positief tegenover een bandenoorlog.”
Gerelateerd nieuws
Pitstopstrategie en banden: dit zijn de opties voor Verstappen en co in Bahrein
02 maart 2024 13:49 - GP Bahrein 2024
Paniek in Qatar: FIA komt met maatregelen om banden te ontzien (UPDATE)
08 oktober 2023 16:00 - 2023-GP-Qatar