Formule1
Daan de Geus
1 augustus 2012
Timo Glock had het de afgelopen twee Grands Prix zwaar achter het stuur van zijn Marussia MR01. De Duitser had namelijk grote problemen met de balans van zijn auto en heeft geen idee waar dat aan ligt.
Om het allemaal nog even erger te maken voor Glock, werd hij de afgelopen twee raceweekends in de kwalificatie en race ook nog eens verslagen door teamgenoot Charles Pic, al is het natuurlijk moeilijk vast te stellen of dat louter door Glocks problemen met zijn bolide komt.
De Duitser klaagde na afloop van beide raceweekends hoe dan ook steen en been. In gesprek met Auto, Motor und Sport laat hij nu verder ook nog eens optekenen dat hij totaal niet weet wat er precies mis is en wat hij en zijn team eraan kunnen doen. “Het is iets dat te maken heeft met de achterkant van de auto, maar we hebben geen idee wat het is”, vertelt de coureur die dit jaar al eerder met balansproblemen te maken heeft gehad.
“Het rare is dat ik met mijn auto gewoon niet zo snel door de bocht kan gaan als Charles met die van hem. Ik heb het geprobeerd, maar het lukt gewoon niet, ondanks dat we op precies dezelfde manier rijden.”
“Charles kan zijn auto in de aanloop naar een bocht precies zo positioneren en plaatsen zoals hij wil, terwijl ik na het remmen en insturen telkens bezig ben met corrigeren en tegensturen. Daarnaast moet ik terwijl ik dat doe vaak ook nog stoppen met remmen, omdat je anders je wielen blokkeert, maar dan ga ik weer te snel door de bocht en dat levert uiteraard ook problemen op.”
“Mijn auto valt momenteel dus echt niet te besturen”, vat Glock samen. “Tijdens de laatste race was het dan ook helemaal niet leuk er mee te rijden, want ik had elke ronde en elke bocht last van de slechte balans”, moppert Glock, die tot slot laat weten dat de zomerpauze voor hem dan ook als geroepen komt, aangezien hij de frustratie van de laatste races dan van zich af kan zetten.
Voor Glock is het dus tijd om te ontspannen, maar zijn engineers zullen tijdens de zomerpauze behoorlijk aan de slag moeten om zijn auto te repareren. Tijdens de vierweekse zomerstop moet een team haar werkzaamheden overigens gedurende een zelf te bepalen periode van twee weken stilleggen, maar daarna (of daarvoor) mag er wel gewoon gewerkt worden.
Gerelateerd nieuws