Formule1
Eelco den Boer
15 juni 2012
Renault neemt in september een beslissing over hoeveel teams het vanaf 2014 van motoren wil voorzien. Momenteel levert het krachtbronnen aan vier teams, maar met het nieuwe motorreglement op komst is er wellicht kans voor uitbreiding.
Renault levert nu motoren aan Red Bull, Lotus, Williams en Caterham. “We hebben vier klanten en dat zal volgend jaar waarschijnlijk niet anders zijn, aangezien er niets te veranderen valt”, vertelt Jean-François Caubet, directeur van Renault Sport tegen het Britse blad Autosport.
“Voor 2014 moeten we echter nog een strategie bepalen”, vervolgt Caubet. “Er zijn verschillende mogelijkheden. We kunnen ons bijvoorbeeld op twee teams gaan richten, maar het is ook een optie om ons pallet juist te verbreden. In september hakken we de knoop door.”
In 2014 worden de huidige motoren vervangen door V6-turbo’s. Ferrari en Mercedes-Benz hebben al aangegeven maximaal drie teams van motoren te willen voorzien. Aangezien het onzeker is of Cosworth en nieuwkomer PURE deals rond kunnen krijgen, zullen wellicht meer teams bij Renault aankloppen.
Volgens de huidige reglementen mag een motorleverancier officieel maar met drie teams samenwerken, tenzij het ontheffing aanvraagt. Caubet pleit voor een open markt. “Dat was een goede regel toen ook Honda, BMW en Toyota nog actief waren in de Formule 1”, stelt Caubet. “Nu hebben we FIA-president Jean Todt gevraagd om de beperkingen op te heffen. Volgende week zal de World Motor Sport Council daar uitsluitsel over geven.”