Paul Hembery, de motorsportchef van bandenmonopolist Pirelli, denkt dat de test die de komende drie dagen in Mugello gehouden wordt de teams zal helpen de Pirelli-banden beter te leren begrijpen.

Vanaf vandaag wordt er drie dagen getest in het Italiaanse Mugello, en Hembery denkt dat veel renstallen die testtijd zullen aangrijpen om de PZero-banden van ‘zijn’ Pirelli beter onder de knie te krijgen: “Ik denk dat aardig wat teams zich in Mugello vooral op de banden zullen richten”, voorspelt hij in gesprek met Autosport.

“Met name voor de teams die last hebben gehad van hoge bandenslijtage, zal dat uiteraard het geval zijn”, voegt hij daar logischerwijs nog aan toe. “Dat zijn immers de teams die nog het één en ander te leren hebben.”

Hembery denkt dat het op de banden geconcentreerde testwerk ervoor zal zorgen dat de teams met ingang van de volgende Grand Prix – die van 13 mei in Barcelona – op een andere manier met de banden zullen omgaan. “Ik denk dat de aanpak vanaf dat moment ten goede zal veranderen en de bandenslijtage en moeilijkheid om ze goed aan het werk te krijgen een stuk minder zal worden.”

Volgens Hembery liggen daar twee redenen aan ten grondslag. De eerste daarvan is volgens hem dat de engineers in de Formule 1 tot de beste engineers in de wereld behoren, dus volgens de Engelsman zal het niet lang meer duren voordat ze perfect doorhebben hoe de Pirelli’s precies functioren.

De andere reden is volgens Hembery dat de afgelopen race, die in Bahrein, voor een vertekend beeld van de Pirelli’s heeft gezorgd. “Het was daar namelijk enorm heet, terwijl het tijdens de komende Europese races veel koeler zal zijn. Bandenslijtage wordt dan sowieso een minder groot issue.”

Dat de teams tijd nodig hebben om aan de banden te wennen, is naar Hembery’s mening echter iets dat ze maar moeten accepteren, omdat het bij de sport hoort. “Aan het begin van een seizoen zijn de banden voor iedereen nieuw, dus ze vormen dan een uitdaging waar de teams mee moeten leren omgaan, maar zo halverwege het jaar hebben ze doorgaans wel door hoe het met de banden zit.”

“Wat natuurlijk ook altijd nog meespeelt, is dat de teams ieder jaar weer met een nieuwe auto beginnen, hetgeen ook weer voor verschil in de omgang met de bandencompounds zorgt. Als je daar vervolgens nog bij optelt dat ze doorgaans een balans moeten zien te vinden tussen een afstelling voor de kwalificatie en voor de race, dan zie je pas hoeveel factoren er eigenlijk meespelen.”