Formule1
Daan de Geus
29 maart 2012
Het Maleisische Proton beschikt over een optie om de helft van het Formule 1-team van Lotus te kopen. Dat blijkt uit informatie van Pitpass.
Pitpass, een Britse publicatie die zich vooral op de zakelijke kant van de Formule 1 richt, claimt over informatie te beschikken waaruit blijkt dat Proton zich tegen betaling de helft van het Lotus F1 Team kan toe eigenen.
Het team van Lotus is ondanks dat het deze naam gebruikt niet in handen van de autofabrikant Lotus – wat een dochteronderneming is van Proton – maar van Genii Capital, een investeringsmaatschappij uit Luxemburg.
Lotus is in de praktijk namelijk enkel als sponsor en naamgever aan het team verbonden, tegenover een jaarlijkse bijdrage van 35 miljoen euro, ook al zitten er tegenwoordig wel twee Lotus-kopstukken in de raad van bestuur van de renstal.
Uit de informatie van Pitpass blijkt nu echter dat Proton een optie heeft om vijftig procent van de aandelen in het team te kopen. Proton heeft deze optie bedongen door de rekeningen te betalen die Genii Capital nog open had staan bij Renault – de vorige eigenaar van het team – en de Snoras Bank. Naar verluidt ging het hierbij in totaal om een bedrag van zo’n 40 miljoen euro.
Proton heeft de optie om mede-eigenaar van het team te worden echter nog niet gebruikt, zo weet Pitpass te melden. De reden daarvoor is onduidelijk, maar mogelijk valt dit toe te schrijven aan de recente overname van Proton door DRB-Hicom, wat ook een investeringsmaatschappij is.
Deze groep van investeerders wil van het verlieslijdende Proton weer een winstgevende onderneming maken, en één manier om dat te doen is door het eveneens verliesmakende Lotus af te stoten, maar men zou er aan de andere kant ook juist voor kunnen kiezen de Formule 1 te gebruiken om extra inkomsten te genereren.
Wat voor gevolgen dit alles voor het Formule 1-team gaat hebben, moet de toekomst dus uitwijzen, maar duidelijk is dat het achter de schermen rommelt bij de geldschieters van het Lotus F1 Team. Genii Capital-topman Gérard Lopez stelt zich echter pro-actief op. Hij verkondigde onlangs al te overwegen Group Lotus – de autofabrikant – over te nemen van Proton/DRB-Hicom, mocht hij mogelijkheden zien om er een winstgevende onderneming van te maken.
Gerelateerd nieuws
Startnummer 11: Een toptalent met een naam als een operazanger: Elio de Angelis
15 augustus 2023 19:00 - Startnummers
Video
Video: Toms top 10: Lotus 97T John Player Special, Tom Coronels favoriete livery aller tijden
10 april 2021 11:05 - Nieuws