De bolide waarmee Marussia, voorheen Virgin, volgend jaar aantreedt, zal een conventionele neus hebben. Het team wil geen risico nemen door een bultneus te ontwerpen.

 

Marussia’s nieuwe auto gaat naar alle waarschijnlijkheid naar de naam MR01 luisteren, om aan te geven dat het de eerste door Marussia geconstrueerde Formule 1 bolide is. Gebroken wordt dus met de nummering uit de Virgin tijd, waarin de bolides als de MVR01 en MVR02 door het leven gingen.

 

Momenteel test Marussia nog met de MVR02, want de nieuwe MR01 is nog niet af. Het Russisch-Engelse team hoopt deze echter voor de laatste testweek, die op 1 maart begint, te presenteren, maar heeft al wel een tipje van de sluier opgelicht door aan Auto, Motor und Sport mede te delen dat de MR01 over een normale neus zal beschikken.

 

Marussia kiest er dus voor het voorbeeld van McLaren te volgen en niet, zoals alle andere teams – en naar alle waarschijnlijkheid ook HRT – voor een ‘getrapte’ neus te kiezen.

 

Marussia werkt op technisch vlak overigens samen met McLaren, maar de renstal verklaart tegenover Auto, Motor und Sport dat dit niet de reden is waarom het voor een regulier neusontwerp heeft gekozen: “We hebben beide opties overwogen en er zit volgens ons weinig verschil tussen, dus we zien geen reden om risico te nemen en voor een ontwerp te kiezen waarmee we minder goed bekend zijn.”